Last ned høringen som PDF her

I. Generelt om forslaget

1. Høringsfrist og kontaktinformasjon

Høringsfrist er satt til 18. august 2024. Eventuelle innspill sendes til post@sdir.no.

Høringen er også tilgjengelig på Sjøfartsdirektoratet sine hjemmesider www.sdir.no. Spørsmål om høringen kan rettes til juridisk seniorrådgiver Stian Lundegaard på tlf. 52 74 54 58 eller e-post til stl@sdir.no.

2. Begrunnelse for kort høringsfrist

En ny forordning om utforming, konstruksjon, ytelse og prøving av skipsutstyr ble godkjent av EU-Kommisjonens komité for sjøsikkerhet og miljøsikkerhet (COSS) 14. juni 2024.

I tråd med regelverksprosessen på EU-siden er forordningen nå til vedtakelse i EU-kommisjonen, og det er forventet at den vil bli publisert i EU-tidende (Official Journal) i løpet av august 2024, med ikrafttredelse 40 dager etter publisering. Prosessen med å innlemme rettsakten i EØS-avtalen er igangsatt.

Av hensyn til like konkurransevilkår i hele EØS-området er det av stor betydning at tekniske kontrollorganer utpekt i EFTA-statene og produsenter til enhver tid kan anvende de samme reglene som sine konkurrenter i resten av EU. Endringene er lite omstridte, og sjøfartsadministrasjonene, næringen og de tekniske kontrollorganene har vært medvirkende under prosessen fram mot vedtakelse. For å sikre at norske krav til utforming, konstruksjon, ytelse og prøving samsvarer med de til enhver tid gjeldende kravene i EU, er det nødvendig med kort høringsfrist.

Forkortet høringsfrist er vurdert i samsvar med utredningsinstruksen.

3. Bakgrunnen for forslaget

Direktiv 2014/90/EU om skipsutstyr trådte i kraft i EØS 18. september 2016. Direktivet angir nærmere krav til skipsutstyr som er krevd etter de internasjonale konvensjonene SOLAS, MARPOL og COLREG. Herunder reguleres bl.a. adgangen til å sette skipsutstyr på markedet, rettigheter og plikter for tekniske kontrollorgan og produsenter av skipsutstyr samt andre markedsdeltakere. Direktivet har som hensikt å sørge for harmonisert gjennomføring av krav til skipsutstyr i EU/EØS, og samtidig sørge for like konkurransevilkår.

Med hjemmel i direktivets artikkel 35 (2) skal Kommisjonen angi nøyaktig hvilke krav som til enhver tid gjelder for skipsutstyr, og det ligger i sakens natur at det er behov for jevnlige oppdateringer. Erfaringsmessig endres disse reglene årlig gjennom en oppdatering av denne gjennomføringsforordningen.

II. Nærmere om forslaget

Forordninger gjennomføres i norsk rett ord for ord ved inkorporasjon. Gjeldende forordning (EU) 2023/1667 er gjennomført i forskrift om skipsutstyr § 2, og vi foreslår samme plassering for den nye forordningen.

Strukturen i forordningen videreføres i all hovedsak, hvor krav til utforming, konstruksjon, ytelse og prøving for individuelt utstyr listes opp i en tabell. Tabellen inneholder referanse til kravenes opprinnelse i de relevante internasjonale konvensjonene, og tabellen angir også hvilke moduler for samsvarsvurdering som er aktuelle for hvert enkelt utstyr. Referanser til de internasjonale instrumentene som angir krav til utforming, konstruksjon og ytelse skal forstås som referanse til den til enhver tid gjeldende versjon av disse instrumentene. Når det gjelder prøvingskrav angir tabellen derimot relevant standard med versjonsnummer.

Hvor det innføres nye krav, vil tabellen angi dato for første mulige plassering på markedet av utstyr som oppfyller de nye kravene, og dato for siste tillatte plassering om bord for utstyr sertifisert etter de gamle kravene.

Forordninger og andre rettsakter som tas inn i EØS-avtalen oversettes til norsk, men det kan gå relativt lang tid før en offisiell oversettelse foreligger. Av den grunn vil en uoffisiell oversettelse av forordningen gjøres kjent sammen med forskriften og publiseres på Lovdata av informasjonshensyn så snart den foreligger.

III. Administrative og økonomiske konsekvenser

Systemet for samsvarsvurderinger og sertifisering av skipsutstyr gjennomfører et felles europeisk godkjennings- og sertifiseringsregime for slikt utstyr på bakgrunn av krav som følger av internasjonale konvensjoner (SOLAS, MARPOL, COLREG). De internasjonale kravene og teststandarder endres over tid, og utløser tilsvarende behov for oppdateringer i skipsutstyrsdirektivet.

Det felleseuropeiske regimet sørger for harmonisert implementering av kravene i de internasjonale
konvensjonene, og bidrar til like konkurransevilkår for produsenter og tekniske kontrollorgan. Felles regler bidrar videre til å redusere transaksjonskostnader knyttet til å sette slik utstyr på markedet.

Regimet skal samtidig sikre at skipsutstyr som omsettes og installeres eller plasseres om bord på norske skip holder en forsvarlig sikkerhetsmessig standard. De foreslåtte endringene endrer ikke regimet for samsvarsvurdering og sertifisering som sådan, og får følgelig heller ikke ytterligere administrative eller økonomiske konsekvenser for næringen enn det som uansett følger av de internasjonale konvensjonene.

Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige er begrenset til deltakelse i EUs prosesser for å utarbeide endringer i skipsutstyrsdirektivet og gjennomføre slike endringer i norsk rett.

Vedlegg