Returlast
Svært mange var interessert i å lære mer, og å dele sine erfaringer om farlige gasser i returlaster fra oljeplattformer. Sjøfartsdirektoratets seksjonsleder for Risikostyring og HMS, Håvard Gåseidnes, orienterer.

Sjøfartsdirektoratet hadde invitert til dagsseminar om problematikken med farlig returlast som fraktes fra oljeinstallasjoner med supplyskip.

Spesielt var den farlige gassen H2S (Hydrogensulfid) et sentralt moment i både innlegg og debatten som fulgte. Et av problemene er at du bare kjenner lukten av gassen når den er i små mengder eller svake konsentrasjoner. Dersom mannskap blir utsatt for H2S i store konsentrasjoner blir luktesansen bedøvet, og i verste fall kan dette være dødelig.

Hydrogensulfid kan befinne seg i boreslam, mud eller såkalt SLOP som pumpes opp av oljebrønner, og deretter transporteres til land i tanker på dekk eller under dekk på supplyskip. Arbeidet som nå pågår har som mål å beskytte mannskapene som håndterer massene mot å bli påført skade. Bare et fåtall ulykker er rapportert inn til Sjøfartsdirektoratet de siste årene, men på seminaret ble det uttrykt frykt for store mørketall over nesten-ulykker.

Utgangspunktet for seminaret er at regelverket som gjelder for denne typen transport mellom plattformer og land, er under utvikling i IMO (International Maritime Organization). Norge, ved Sjøfartsdirektoratet, er med i en korrespondansegruppe som forbereder forslag til det nye regelverket. I den forbindelse ønsket direktoratet å samle ulike aktører i bransjen, for å få belyst hvilke erfaringer for eksempel rederier og operatører i Nordsjøen sitter inne med.

Mange rederier og operatører har egne, strenge rutiner for hvordan den farlige lasten skal kontrolleres før den tas om bord, og for kontinuerlig måling og alarmer dersom farlige gasser utvikler seg og siver ut på veg mot land. På seminaret fortalte representanter fra blant annet Statoil, Farstad Shipping og Conoco Phillips om hvordan de forholder seg til problemet.

Presentasjoner fra seminaret:

Frakt av bulk og kjemikalier - Statoils utfordringer

Frakt av returlaster i bulk på OSV - Farstad

Nye kjemikalier på OSV - Sjøfartsdirektoratet

Strategier om kvalitetskontroll og risikoreduserende tiltak relatert til frakt av bulkkjemikalier med OSVer - ConocoPhillips