Høringen
Endringsforslaget var på høring fra 20. desember 2023 til 21. mars 2024. Sjøfartsdirektoratet har mottatt to høringssvar. Innspillene fra høringsinstansene og Sjøfartsdirektoratets kommentarer er tatt inn i høringsmatrisen som er lagt ved dette rundskrivet.

Kommentarer til endringene i forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger

Til § 2
Referansen i § 2 bokstav a til sjøsikkerhetskonvensjonen (SOLAS) er oppdatert til gjeldende konsolidert versjon.

Til § 5
Endringen er kun redaksjonell. Parentesen hvor det vises til «(risikoanalyseforskriften)» er fjernet.

Til § 6
Sjøfartsdirektoratet ser det er varierende hvor detaljert informasjonen om alarminstruksen er, og i tillegg kan mer utfyllende informasjon finnes i andre dokumenter om bord på innretningen.
Endringen i § 6 er i tråd med hvordan bestemmelsen er praktisert, og kravene til alarminstruks gir nå mer overordnede regler om hva en alarminstruks skal inneholde.

Til § 16
Bestemmelsen er opphevet, og aktuelle krav er flyttet til forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger § 7.

Til § 21
Kravet om slepekraft i tredje ledd bokstav b er endret til å ikke gjelde for fritt-fall-livbåter.

Til § 28
Bestemmelsen er opphevet, og aktuelle krav er flyttet til forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger § 7 med kun språklig endring.

Til § 34
På bakgrunn av høringsinnspill fra Havindustritilsynet har Sjøfartsdirektoratet etter høringen endret § 34 første og andre ledd. Med de endringene som nå er fastsatt vil skillet mellom trening og øvelser bli enda tydeligere. Disse endringene har også medført at leddnummereringen i paragrafen er endret. Endringene som er gjort etter høring er for å tydeliggjøre skillet mellom trening og øvelse, og etter Sjøfartsdirektoratets vurdering tilsier verken omfanget eller innholdet av endringene at det kreves ny offentlig høring.

Tidligere første ledd er flyttet til første ledd andre punktum med språklig endring. Tidligere andre ledd er flyttet til første ledd siste punktum hvor det er gjort språklig endring og det er tatt inn en komplett henvisning til forskrift 22. desember 1993 nr. 1239 om risikoanalyse for flyttbare innretninger.

I andre ledd første og andre punktum er trening utdypet ytterligere. I forskrift 22. desember 1993 nr. 1239 om risikoanalyse for flyttbare innretninger § 16 femte ledd er det i dag krav om at rederiets opplæringsmanual skal inneholde treningsprogram som er utviklet med basis i de definerte ulykkeshendelsene. Det er det samme treningsprogrammet vi nå viser til i andre ledd.

Tidligere niende ledd er flyttet til siste punktum i andre ledd.

Tidligere tredje ledd og fjerde ledd videreføres ikke. Begge bestemmelsene blir overflødige etter endringene i første og andre ledd.

I tredje ledd bokstav a har Sjøfartsdirektoratet tatt Havindustritilsynet sitt innspill til følge. I tredje ledd bokstav b har Sjøfartsdirektoratet etter høringen erstattet ordet «tilsier» med «tillater».

Etter høringen har Sjøfartsdirektoratet i femte ledd endret kravet fra «skal» til «bør». Dette må ses i sammenheng med ordlyden i første ledd.

Til § 36
I § 36 første ledd første punktum er det krav om at vedlikeholdsprogrammet skal oppfylle SOLAS kapittel III regel 20 og 36. Nå er det også tatt inn en henvisning til SOLAS kapittel III/3.25 i denne bestemmelsen. I første ledd tredje og fjerde punktum er det gitt en presisering om at det ikke stilles krav til sjøsetting av livbåter når innretningen er offshore. Sjøsetting av livbåter kan bare gjøres når forholdene tillater det, og det er gjennomført en risikovurdering. Endringene vil etter Sjøfartsdirektoratets vurdering bidra til å redusere risikoen for personell og utstyr. I tillegg vil de hindre at livbåtskapasiteten under en driftssituasjon blir redusert i forbindelse med øvelser og vedlikehold. Etter høringen har Sjøfartsdirektoratet erstattet ordet «tilsier» med «tillater» i fjerde punktum.

Kravet i fjerde ledd om at vedlikehold skal utføres etter produsentens anvisninger er her fjernet. Vedlikehold dekkes av henvisningen til SOLAS i § 36 første ledd.

Kravet i sjette ledd om at den fem-årlige testen av livbåten skal gjøres i samme omfang som en installasjonstest er opphevet. Dette kravet har vært et særnorsk krav, og erfaringsmessig er det tilstrekkelig å utføre installasjonstest én gang.

 

Kommentarer til de enkelte endringene i forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger.

Til § 7
Aktuelle krav i forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger §§ 16 og 28 er flyttet til § 7 andre til femte ledd, med noen språklige endringer. Krav til at radiokommunikasjonsutstyr skal være rattmerket følger av forskrift 30. august 2016 nr. 1042 om skipsutstyr, vedlegg IV. Når det gjelder kravet i § 28 fjerde ledd om at VHF og SARD skal være rattmerket er det derfor ikke behov for å presisere dette særskilt i forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger.
Referansen til MODU-koden er oppdatert, men innholdet er det samme som tidligere.

Til § 8
Henvisning i § 8 er oppdatert og viser nå til § 7 første ledd.

Vedlegget om «Utdrag fra msc/circ. 561» er opphevet. Dette vedlegget er ikke lengre aktuelt.

Administrative og økonomiske konsekvenser
Forskriftsendringen vil være klargjørende og antas ikke å få nevneverdige økonomiske og administrative konsekvenser for næringen eller myndighetene. Etter hva Sjøfartsdirektoratet er kjent med, gjøres det allerede årlige og fem-årlige undersøkelser av en autorisert tjenesteleverandør om bord på norske flyttbare innretninger. Når det gjelder flytting av kravene om nødkommunikasjonsutstyr fra forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger til forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger, er disse endringene regeltekniske.

 

Vedlegg: