Last ned pressemeldingen som pdf - da inkludert tabell ulykker 2007 - 2012 

Antall skipsulykker er dermed omtrent på samme nivå som i 2011, da statistikken viste 269 skipsulykker. Utenlandske skip i norsk farvann sto for 32 av ulykkene. Sjøfartsdirektør Olav Akselsen er tilfreds med at utviklingen viser en svak nedgang i antall skipsulykker i 2012:

– Men selv om antall ulykker har flatet ut de siste årene og vist en liten nedgang i fjor, skulle jeg ønske at statistikken hadde vist en mer tydelig tilbakegang. Antall ulykker ligger fortsatt på et for høyt nivå. Dette forteller oss at rederiene fremdeles har en jobb å gjøre i sitt sikkerhetsarbeid, sier Akselsen.

RISIKOANALYSE

Han opplyser at Sjøfartsdirektoratet nå har foretatt en grundig risikoanalyse for de ulike fartøytypene for å få redusert antall ulykker. Gjennom analysen er direktoratet kommet fram til konkrete tiltak som kan redusere ulykkesrisikoen. Dette kan for eksempel være tiltak knyttet til tilsyn som utføres om bord, forebyggende arbeid og eventuelt endring av regelverk.

– Ved å benytte denne analysen vil Sjøfartsdirektoratet bli enda mer målrettet i arbeidet for økt sjøsikkerhet, sier Akselsen.

ULYKKESUTVIKLING

Den foreløpige statistikken viser også at antall personlykker på norske skip (i både nasjonal og internasjonal fart) har økt fra 234 i 2011 til 267 i fjor. Antall dødsulykker viser imidlertid en nedgang fra 13 (2011) til 11 i fjor.

- De siste årene har vi hatt en meget god utvikling når det gjelder personulykker, og vi håper denne utviklingen fortsetter i 2013, til tross for en svak økning i fjor. Rederiene har et ansvar for fortsatt å fokusere på forebygging av personulykker, noe de har vært flinke til de senere årene, sier Olav Akselsen.

KONTROLL AV UTENLANDSKE SKIP

Systemet for kontroll av utenlandske skip som anløper norske haver er også blitt forbedret. Norge er med i samarbeidsorganet Paris MoU, som organiserer kontrollen av utenlandske skip i 27 land, såkalte havnestatskontroller. Fra 1. januar 2011 ble kontrollsystemet endret, slik at skip som er plassert i kategorien «Høy risiko» skal kontrolleres mye oftere enn de som er i gruppen «Standard risiko» eller «Lav risiko».

– Etter at det nye kontrollsystemet ble innført kontrollerer vi færre utenlandske skip enn før. Likevel har vi holdt tilbake prosentvis flere skip. Det viser at vi har fått et mer effektivt system for å stoppe risikofartøyene, kan sjøfartsdirektør Akselsen konstatere.