Læring av hendelser
Sjøfartsdirektoratet utarbeider "læring av hendelser" med utgangspunkt i ulykker og hendelser.
Sjøfartsdirektoratet utarbeider "læring av hendelser" med utgangspunkt i ulykker og hendelser.
Det siste halvåret har vi erfart krevende arbeidsforhold om bord i ulike fartøy som følge av sterk vind og sjø. Derfor vil vi minne om viktigheten av å gjøre fartøyet sjøklart, og sikre løst utstyr i dårlig vær.
Sjøfartsdirektoratet har de siste ukene registrert flere hendelser der is er oppgitt som årsak til arbeids- og skipsulykker. Vi har også mottatt flere ulykkesrapporter etter at kraftig vind har ført til at fartøy som lå til kai har slitt fortøyninger, eller forlist ved kai.
Tungt løft om bord på en mindre arbeidsbåt endte med at kranen knakk. Nå iverksettes flere tiltak.
Ferjepassasjerar som viser aggressiv eller uoppmerksam åtferd, er ei aukande utfordring. Det melder ferjemannskap, medium og ulykkesrapportar. Utfordringa gjeld både passasjerar med og utan bil og skapar farlege og ubehagelege situasjonar for dei som jobbar om bord, og for andre passasjerar.
Sjøfartsdirektoratet har mottatt en bekymringsmelding som omhandler reparasjon og oppgradering av et eldre fartøy. Skipets mannskap som utførte arbeidet, fikk mistanke til at plater som skulle rives kunne inneholde asbest.
Kvert år i mars/april får Sjøfartsdirektoratet fleire ulykkesrapportar der ekstrem fjære er den oppgitte årsaka. Det som mellom anna speler inn på flo og fjære er plassering og avstand til sol og måne, verforhold, høgtrykk/lågtrykk og kor på jorda ein er.