Læring av hendelser
Sjøfartsdirektoratet utarbeider "læring av hendelser" med utgangspunkt i ulykker og hendelser.
Sjøfartsdirektoratet utarbeider "læring av hendelser" med utgangspunkt i ulykker og hendelser.
Til tross for økt fokus på sikkerhet og en generell nedgang i antall personulykker i fiskeflåten, ser Sjøfartsdirektoratet at det fortsatt skjer alvorlige personulykker i trålflåten.
Denne gangen setter vi fokus på en nestenulykke om bord på en ferge.
Fartøybro belyst av sterk grønn laser, eller sterkt lys i leia.
Ulykker der årsak oppgis å være «fører sovnet på vakt», kommer fra tid til annen inn til Sjøfartsdirektoratet. Å sovne på vakt kan ha ulike bakenforliggende årsaker. Det kan være lange vakter, for lite hvile i friperioder, dårlig inneklima på broa, ensidig eller tungt arbeid eller lignende.
Sjøfartsdirektoratet mottar fra tid til annen hendelsesrapporter der mannskap har skadet seg i forbindelse med øvelser. Det kan være utsetting av MOB-båter eller flåter eller bruk av tørrskodd evakuering.
I denne utgaven av «Læring av hendelser» retter vi fokus på RIB-ulykker. Sjøfartsdirektoratet har i løpet av høsten registrert flere hendelser med RIB-fartøy, der personer har fått til dels alvorlige skader. Statens havarikommisjon for transport (SHT) har også nylig avgitt rapport etter ulykken med RIB-fartøyet Hugin, som kolliderte med Selsbane Seil i Harstad.