I en annen hendelse på et annet fartøy skulle motormann starte generator. Han fikk en bomstart ved første start, og det ble forsøkt en start til. Da eksploderte det ene batteriet i batterikassen.

Etter at batteriet eksploderte, kom det ut knallgass og batterisyre, men batterikassen var effektiv og holdt det meste inni kassen. Strømbrytere ble slått av, og ventilasjon for utlufting ble startet. Motormann gikk deretter ut av maskinrom, men inhalerte noe røyk. Giftsentralen ble kontaktet, samt produsent av batteri.

Årsak

Årsaken til eksplosjonene var trolig mangel på væske i batteri, og at det har oppstått knallgass.

Manglende væske på vedlikeholdsfritt batteri kan oppstå ved for lav spenning og økt ampertrekk, som så fører til varmgang slik at væsken «koker» ut.

Tiltak

Begge fartøy har bestilt nye batterier.

Det ene rederiet vurderer også å endre intervall for bytte av batteri fra fem til tre år, der de mente å ha vedlikeholdsfrie batterier.

Læring

Rederi og mannskap må ha gode oppstartsrutiner, og alltid forvisse seg om at ladere er påslått og leverer. Ved startforsøk der spenningen er for lav til å starte motor, anbefales det å ikke ha gjentatte startforsøk, da dette kan øke faren for eksplosjon.

Når det gjelder blybatterier, må det alltid sørges for tilstrekkelig ventilasjonen der batteriene er plassert.

Vi anbefaler også alle å ha oversikt over batteriene som finnes om bord, med tanke på vedlikehold og ettersyn. Sørg alltid for at vedlikehold av batterier i det minste er i henhold til produsentens anbefaling for batteritype.