Hendelsesforløp

Da brannen ble oppdaget ble brannlaget raskt etablert og mønstret på i fabrikken. Strømmen og ammoniakkvæsken til fryserommet ble stengt av.

Brannlaget ble instruert om mulige brannkilder, deriblant el-truck og lader til denne.

Da brannlaget entret lasterommet var det ingen sikt på grunn av tett røyk. Luker til lasterom ble besluttet åpnet for å oppnå bedre sikt. Brannlaget skiftet oksygenflasker flere ganger, og fikk på siste sett med flasker kontroll på brannen.

Det tok under 30 minutter fra alarmen ble utløst, til den brennende trucken var skummet ned. Kablene mellom battericellene ble kuttet for å isolere spenningspotensialet i batteriene, og hindre at brannen blusset opp igjen.

Konsekvenser

Brannen i batterikassen til trucken medførte ødelagt truck, og tap av både last og flere driftsdager.

Skadepotensialet for denne hendelsen er stort, og utfallet kunne blitt langt verre. Rask håndtering av situasjonen, god øving og rask respons fra mannskapet viste seg å være en svært viktig årsak til at de riktige beslutningene ble tatt. Dette avverget trolig en farlig eskalering av situasjonen.

Ett besetningsmedlem ble eksponert for farlig røyk under slukkingen av brannen. Vedkommende skulle hjelpe til, men hadde kun ammoniakkmaske foran ansiktet. Denne personen ble sykemeldt.

Årsak og tiltak

Brannen oppsto mest sannsynlig i el-truckens batterikasse og tilkoblingen til laderen. Årsaken er trolig kortslutning i selve batterikassen på gaffeltrucken, eller i forbindelsen til denne.

Trucken står alltid på lading når den ikke er i bruk. Det er derfor svært viktig at det i vedlikeholdssystemet står oppført sjekk av ladekabel og gjennomføring i sete. Det skal også foretas kontroll av kabel fra batteri til «heater» under batteri. Skader på kabler ville ved en slik kontroll blitt oppdaget, og branntilløpet avverget.

Følgende tiltak iverksettes også etter hendelsen:

  • Ved parkering av trucken skal det sørges for å ha god klaring rundt, slik at det ikke står brennbart materiale tett oppi trucken. Kabel fra lader til truck kan «rutes» opp slik at denne blir kortere.
  • Antall oksygenflasker må ikke undervurderes. Et rikelig antall flasker bør kunne disponeres ved en eventuell brannhendelse.
  • Flere skjermer på bro som viser lasterom. Kan med fordel også monteres i kontrollrom, maskinrom og i messe.
  • Det må alltid brukes riktig type maske ved slukking av brann.
  • En egnet container/garasje for lading av truck, med oppkoblet brannslukkingssystem, vil være forebyggende for en eskalering og denne type brann.