- Kontroll som utøves av en behørig bemyndiget tjenestemann i henhold til artikkel X, skal begrenses til følgende:
- å verifisere i samsvar med artikkel X(1) at alle sjøfolk som gjør tjeneste om bord, og som i henhold til konvensjonen skal ha sertifikat, er i besittelse av et behørig sertifikat eller en gyldig dispensasjon, eller kan dokumentere at søknad om påtegning er blitt forelagt administrasjonen i samsvar med regel I/10, nr. 5,
- å verifisere at antallet sjøfolk som gjør tjeneste om bord, og deres sertifikater, er i henhold til administrasjonens gjeldende krav til sikkerhetsbemanning, og
- å vurdere, i henhold til avsnitt A-I/4 i STCW-koden, dyktigheten til skipets sjøfolk med hensyn til å iaktta de normene for vakthold eller eventuelt for sikring som konvensjonen krever, hvis det er klare grunner til å anta at slike normer ikke iakttas fordi noe av det følgende har funnet sted:
- skipet har vært innblandet i en kollisjon, grunnstøting eller stranding, eller
- det har forekommet et utslipp av stoffer fra skipet mens det var underveis, lå for anker eller ved kai, som er ulovlig ifølge en hvilken internasjonal konvensjon som helst, eller
- skipet har vært manøvrert på en irregulær eller farlig måte ved å unnlate å følge tiltak vedtatt av organisasjonen vedrørende seilingsruter eller regler og prosedyrer for sikker navigering, eller
- skipet i andre henseender drives på en slik måte at det utgjør en fare for personer, eiendom, miljøet eller sikkerheten.
- Følgende mangler er blant dem som kan anses å utgjøre en fare for personer, eiendom eller miljøet:
- at sjøfolk ikke er i besittelse av et sertifikat, ikke har behørig sertifikat, ikke har gyldig dispensasjon eller ikke kan dokumentere at søknad om påtegning er blitt forelagt administrasjonen i samsvar med regel I/10, nr. 5,
- at administrasjonens gjeldende krav til sikkerhetsbemanning ikke er oppfylt,
- at dekks- eller maskinvakt-ordninger ikke oppfyller de kravene som er fastlagt for skipet av administrasjonen,
- at det på en vakt mangler en person som er kvalifisert til å bruke utstyr som er viktig for sikker navigering, sikkerhetsmessig radiokommunikasjon eller for å hindre havforurensning, og
- at det ikke kan skaffes personer til den første vakten ved påbegynnelsen av en reise og til etterfølgende avløsningsvakter som er tilstrekkelig uthvilte og ellers i stand til å gjøre tjeneste.
- Unnlatelse av å utbedre noen av manglene nevnt i nr. 2, i den utstrekning det er fastslått av den parten som utfører kontrollen at de utgjør en fare for personer, eiendom eller miljøet, skal være det eneste grunnlaget for en part til å holde et skip tilbake i henhold til artikkel X.
Kontrollprosedyrer