Hopp til hovedinnhold
Digitalisert juryering: Kommunikasjonsrådgiver Helga Maria Sulen Sund i Sjøfartsdirektoratet, videojournalist/fotograf Alfred Aase og industrifotograf Øyvind Sætre utgjorde juryen i fotokonkurransen 2024. Her er juryen i mål med kåringen, og medlemmene er tilfredse med resultatet.   Foto: Trine Carin Tynes

Fiskelykke sjarmerte juryen i fotokonkurransen

237 bilder fra 34 sjøfarere deltok i fotokonkurransen for sjøfolk 2024. Juryen skryter av spennende og forunderlige motiv, lys, komposisjon og farger, teknisk dyktighet og sjøfolks evne til å fange interessante øyeblikk.

FOTOKONKURRANSEN 2024: Det har vært relativt få bilder fra fiskefartøy i fotokonkurransen for sjøfolk tidligere, selv om det neppe mangler spennende motiv i vår eldste maritime næring. Ekstra kjekt var det derfor at sjarkeier og fisker Kjell-Vidar Forsberg slo til med både førsteplassen og to hederlige omtaler denne gangen.

Vinnerbildet

Det er over to tiår siden forrige gang en yrkesfisker toppet konkurransen. Dette glade bildet fant juryen så uimotståelig, at de stemte det til topps på pallen. Juryen likte uttrykket i ansiktet, fiskelykken og fargene. Livet, matauken, gleden og fuglene i bakgrunnen. Dette er hele Norges fortid, det er her vi kommer fra.

1. plass: «Harry om bord i Emma V».   Foto: Kjell-Vidar Forsberg, skipsfører/fisker på Emma V.

– Jeg kan ikke huske å ha sett et like godt hverdagslig bilde, sa det ene jurymedlemmet. 

– Jeg digger strømmen av måker. Dette er et veldig godt komponert bilde. Hodet til fiskeren er perfekt plassert, sa et annet jurymedlem.

Vinnerbildet beskrives av fotograf Forsberg selv som et øyeblikk-knips av en helt vanlig del av arbeidet om bord. Han er skipsfører og fisker, og har Emma V som sin arbeidsplass.

– Bildet krevde ingen forberedelser eller planlegging, det er tatt med telefonen på landtur. Vi kjenner hverandre godt, og fleiper mye med hverandre. Det ble nok utvekslet noen velvalgte ord ute på dekk, noe som lager stemningen dere ser på bildet, sier 39-åringen.

Han har vært fisker siden han var 17 år, og vokste opp i fiskeværet Kamøyvær, der han i dag bor med sin familie.

– Mine barn vokser opp på samme kaia og i samme miljøet jeg gjorde. Jeg har jobbet på forskjellige båter, både snurrevad, not og sjarker. Jeg har hatt egen sjark siden 2007, og nå har også både fruen og min eldste datter sjark. Jeg både filmer mye med GoPro-kamera og tar bilder om bord, og har deltatt i denne konkurransen i flere år nå. Jeg har ikke kommet videre før så det var meget artig å vinne, og i tillegg få to bilder til med videre til den nordiske finalen, sier han.

Andreplassen

Han Lwin Oo gjentok nesten fjorårets resultat. Da tok han andre-, tredje- og femteplassen. I år kapret han både andre- og fjerdeplassen.

2. plass: «Ice breaking».   Foto: Han Lwin Oo, smører på stykkgodsskipet Atlantic Tsubaki.

– Her er det iskaldt. Alt er kaldt. Fargebruken er helt rå. De gule og grønne hanskene står fint mot det varme ansiktet. Dette bildet er komposisjonsmessig helt topp. Det er et flott bilde på mange måter, og man begynner å undres over hvor bildet er tatt og hvor båten befinner seg, sier juryen.

Fotografen selv ble glad for nyheten om ny suksess i fotokonkurransen, og takker juryen.

– Bildet ble tatt da skipet mitt seilte inn i dårlig og iskaldt vær nær Alaska. Både lasterom nummer en og fremre overdekk ble fylt med is. Jeg benyttet sjansen til å ta bilde under oppryddingen, da matrosen skulle kaste dette store isstykket over bord, sier Oo.

Tredjeplassen

På tredjeplass finner vi nok fotograf med flere meritter fra de siste årene. Daniel Möllerström tok blant annet sølv og gull både i 2021 og 2022, og i fjor ble det fjerdeplass. I tillegg til tredjeplassen får han også hederlig omtale for ytterligere to bidrag i år.

3. plass: «Dancing Sparks».   Foto: Daniel Möllerström, bosun på slepe- og forsyningsskipet Njord Viking.

Juryen poengterer at bildet viser både lagarbeid og action.

– Bildet inneholder mange spennende elementer, og får juryen til å tenke på hvilket regelverk og prosedyrer som må være på plass for at en slik jobb skal kunne utføres på en sikker måte.

Fotografen tok imot nyheten om tredjeplass og to hederlige omtaler med glede.

– Det var svært trivelige nyheter, det gleder meg at tre av mine bilder ble valgt ut. Her har jeg fanget øyeblikket fra den vinkelen der jeg sto, og syntes det var en tiltalende komposisjon med de tre kollegaene og de dansende gnistene. Det ser kanskje farlig ut, men det var aldri noen risiko. I neste øyeblikk senker vi kjettingen og fortsetter å brenne det av på dekket, sier Möllerström.

Fjerdeplassen

I dette bildet likte juryen spesielt godt samspillet mellom luft og sjø.

4. plass: «Pilot away».   Foto: Han Lwin Oo

– Dette viser den moderne tidsalderen der losen blir fraktet ut med helikopter. Fargene er fine, det er godt teknisk utført og man kan se bevegelse i rotoren på helikopteret, skriver juryen.

Bildet ble ifølge fotografen tatt idet skipet nådde los-punktet etter å ha passert Columbia River-barrieren, da losen kom til hoveddekket for å ta av igjen.

– Jeg ble stående og vente for å ta bilde av akkurat dette øyeblikket, sier Oo.

Femteplassen

Juryen falt for dette detaljbildet som i tillegg har mye innhold. Bildet gjenspeiler det som kan være en tøff jobb på dekk.

5. plass: «Clay».   Foto: Daniel Möllerström

Juryen likte også kontrasten mellom den bløte gjørmen og det harde metallet i bakgrunnen, og retningen på sålen som går i parallell linje med kjettingene bak.

– Her har vi akkurat koblet sammen ankeret på et leirete dekk, og vi sitter og venter på at det skal sjøsettes, forklarer Möllerström.

Se hederlige omtaler nederst i saken.

Bli med i 2025-konkurransen

Sjøfartsdirektoratet takker samtlige deltakere for bidrag i fotokonkurransen for 2024.

Fotokonkurransen for 2025 er for øvrig allerede i gang. Du kan sende inn inntil 15 bilder totalt gjennom hele året. Husk også at du kan vinne finne pengepremier til selvvalgt fotoutstyr.

Hvordan det har gått med 2024-bildene videre i den nordiske finalen, arrangert på Island av en ny uavhengig jury, blir avslørt innen kort tid.

Hederlige omtaler

Juryen landet på 10 hederlige omtaler i fotokonkurransen for 2024. De presenteres her, i alfabetisk rekkefølge.

«Ready, Set, Go»   Foto: Adrian Møllegård

Juryen trekker fram bildets fine rytme, og vellykket bruk av svart/hvitt. Bildet viser lagarbeid og at de trekker i samme retning.

Møllegård, som er ny i fotokonkurransen, forteller at de er på ulike jobber i Nordsjøen, og at de ferdes både på britisk og norsk sokkel. Bildet er del av fotoserien «Ready, Set, Go», som gir innblikk i livet på offshorebåtene, og at det etter en del venting plutselig er tid for å trå til.

– Det som kanskje er litt spesielt med disse bildene er at samtlige er tatt med analogt kamera. Jeg bruker Olympus OM-2 kamera, og ulike objektiver og filmer. Ingen av bildene er retusjert, kun beskåret, sier Møllegård.

«Fiksing av trål».   Foto: Andreas Wolden, nettmann/matros på forskningsskipet Kronprins Haakon.

Andreas Wolden har høstet mange plasseringer i fotokonkurransen, blant annet gull i 2018. I 2019 tok han en overbevisende førsteplass både i den norske og den nordiske finalen, med det samme bildet. Wolden er fotografen bak tre av årets hederlige omtaler, som gir tre «billetter» til den nordiske finalen.

– Dette er et godt komponert svart/hvitt bilde, og godt håndverk. Den kvadratiske formen gir harmoni til situasjonen. Det ser ut til å være mye vær, og det ser kaldt ut. Likevel er personen stødig og konsentrert om arbeidet, sier juryen om dette bildet.

– Om dette bildet er det vel ikke så mye annet å si enn at tråling på Svalbard på vinteren er kaldt, sier Wolden selv.

«Når havet fryser til is»   Foto: Andreas Wolden

Det juryen trodde var et bilde av sjø ved første øyekast, må da være snø og is? Juryen likte at man får en opplevelse av horisont, og at man kan få en lignende opplevelse uansett om man ser ut over havet, et snødekket landskap eller til og med en ørken.

Det fine med dette bildet er at man finner indre ro og stillhet bare av å se på det det.

– Bildet er tatt nord for Svalbard. Vi hadde en kuldeperiode der temperaturen falt ned mot 30 minusgrader, og da skjedde det at havet frøs til is, forteller Wolden.

«Isfjell gjennom ventilen».   Foto: Andreas Wolden.

Dette minnet juryen om forsiden på en roman.

– En har gjerne sett bilde av et kuøye før, men dette var nytt. Hengslene på luka og de varme fargene inne mot landskapet der ute gir fotografiet en fin kontrast. Det minner om hjemmet mot verden utenfor. Det er en fotograf med et godt øye som har tatt dette bildet, mente juryen.

Bildet ble tatt på Grønland.

– Vi var på forskningstokt i Independence-fjorden, en fjord som faktisk ligger så øde til at det ikke finnes historikk på at det har vært andre skip der. Fjorden er cirka 20 mil lang og 3 mil bred, men det finnes ingen dybdedata der, så det var et veldig spennende tokt.

Det var med et annet nærmest ikonisk bilde av et isfjell utenfor Hopen at Wolden toppet både i nasjonal og nordisk sammenheng i 2019. Da var også Island arrangør av den nordiske finalen. Det blir derfor spennende hvordan dette isfjell-motivet blir mottatt av en ny islandsk jury.

«Begravning».   Foto: Daniel Möllerström

Dette er et historisk bilde av en gammel «sliter» som har gjort jobben sin.

– Fotografiet kan sees på som en sluttstrek for en æra. Juryen likte kontrasten mellom de kraftige fargene øverst på riggen og den duse fargeskalaen på delene som har vært under vann. Tunge skyer henger over riggen, på den siste reisen.

Det ene jurymedlemmet, Øyvind Sætre som er industrifotograf offshore, kjente igjen denne riggen.

– Det er av Northern Producer, som endte sine dager i en dokk i Kishorn i Skottland i 2024. Riggen ble bygd som Nortroll i 1976, og var en av Norges viktige bidrag til oljenæringen, sier Sætre.

Fotografen bekreftet dette da han fikk nyheten om plasseringen.

– Vi var ved en dokk oppe i Kishorne Skottland der en rigg ble forberedt for «begravelse».

«Mat i sikte».   Foto: Kay Jørgensen, maskinsjef på forskningsskipet Prinsesse Ingrid Alexandra

Fotografen bak dette blinkskuddet har også utmerket seg i fotokonkurransen tidligere.

Det kom inn flere bilder av dyr til fotokonkurransen, både isbjørn, spekkhugger og diverse fugler. Det var likevel denne ørnen som stakk av med den hederlige omtalen denne gangen.

– Å oppleve dyre- og fugleliv kan være en viktig del av det å jobbe til sjøs, og denne ørnen er et mektig syn med sine kraftige klør og positur. Et godt komponert bilde, sier juryen.

«Millea utforsker fiskene».   Foto: Kjell-Vidar Forsberg

– Man skal tidlig krøkes, som god krok skal bli, tenkte juryen om dette motivet. 

Juryen falt for fotografiet som viser en ny generasjon. Det er et innholdsrikt fotografi med mannen som fileterer fisk, kniver og hansker i et godt brukt lokale. Barnet leker nysgjerrig med fisken som er på tur til skjærefjøla.

– Min yngste datter, Millea på to år, er med overalt. I båtene, på kaia og i bua. Hun og bestekompisen Knut (78) treffes ofte i bua. Her inspiserer hun fiskene, mens Knut sløyer, sier fotografen, som altså også tok førsteplassen i årets konkurranse.

«Avslapning på landtur om bord i sjarken Nova».   Foto: Kjell-Vidar Forsberg

Juryen likte dette bildet, som viser en litt annen stemning om bord på et fiskefartøy.

– Her er fiskeren fanget i øyeblikket. Kanskje han akkurat har lagt seg oppi for å ta en strekk? Han virker fornøyd med dagens gjøremål.

Om sitt tredje juryerte bilde forteller Forsberg at det er Henning, som i anledning siste levering på kongekrabbe-kvoten, har funnet frem hengekøye og slapper av på landtur.

– Kompisen fra Askøy har vært med på kongekrabbefiske, og hengekøyen blir også brukt i anledningen ferdig med torskekvoten. Det har nesten blitt et slags ritual om bord, sier Forsberg.

«Brønnbåt».   Foto: Ronny Nilsen, kokekyndig matros på brønnfartøyet Ronja Princess.

Nilsen deltok for første gang i fjor. Juryen likte perspektivet i dette bildet.

– Det er godt komponert og taler veldig for seg selv. De bitte små menneskene på dekk setter skala på motivet, sier juryen.

«Vintercruise».   Foto: Rune Larsen, statslos ved Kristiansand losstasjon.

Statslosen deltar for tredje gang i fotokonkurransen, og i fjor førte et hederlig omtalt bilde til en fin fjerdeplass i den nordiske finalen i Sverige.

– Et stemningsfullt bilde med lysene, kveldshimmelen, fyret og staken med lys. Blikket går mot livbåtene, og bildet formidler sikker seilas, sier juryen.

Det vi ser er cruiseskipet «Mein Schiff 3».

– Det er på vintercruise til Kristiansand med Oksøy fyr blinkende i bakgrunnen, sier fotograf Rune Larsen om bildet.