Hopp til hovedinnhold
De ansvarlige for løsningen i Skipsregistrene. Fra venstre: Rådgiver Aleksander Didriksen, seniorrådgiver Bjørn Tore Fasmer og avdelingsdirektør Henning Lerkerød Rasmussen.   Foto: Tone Olsen Risnes

Båtfolket velger e-tinglysing

Båtfolket velger signering med BankID fremfor penn og papir. Over 7000 skjøter, pant og andre dokumenter ble sendt inn digitalt til Skipsregistrene i 2024.

E-TINGLYSING: Registrering av både fritids- og næringsfartøy i NOR skjer i stadig større grad digitalt. Digitaliseringsgraden hos Skipsregistrene var på i underkant av 64 prosent i fjor, og forventes å stige til rundt 75 prosent i løpet av 2025.

– NIS-registreringer må imidlertid fremdeles skje «på gamlemåten», da partene har ulike nasjonaliteter, men e-tinglysing seiler i medvind. Over 7000 skjøter, pant og andre dokumenter ble sendt inn digitalt i 2024, sier avdelingsdirektør Henning Lerkerød Rasmussen i Skipsregistrene.

Mange norske verft leverer byggebrev elektronisk. I tillegg har store banker som Sparebank1-gruppen, Sparebanken Møre, Sparebanken Vest og Brage Finans tatt i bruk e-tinglysing for skipspant.

– Besparelsen for kundene våre er stor, og skip kommer raskere i drift på denne måten. Fra 5-7 dager i postgang til innsending på noen sekunder betyr rasker utbetalinger og overføringer. Dette er noe som har stor betydning for alle berørte parter, fortsetter Rasmussen.

En stor andel eierskifter skjer også ved hjelp av elektroniske hjemmelsdokumenter. Skipsregistrene må likevel fortsatt gjennomføre en grundig dokumentkontroll, ettersom registreringskravene har strenge vilkår.

Avdelingsdirektør Henning Lerkerød Rasmussen i Skipsregistrene.   Foto: Sjøfartsdirektoratet

Når man fyller ut dokumenter for andre

For å kunne levere bedre tjenester til kundene, byttet Sjøfartsdirektoratet ut Altinn med Posten Signering i september. Tjenesten er godt kjent i befolkningen og brukes av store aktører som Lånekassen, Husbanken og NAV. Skipsregistrene mottar flere hundre dokumenter i uken via løsningen.

Noen kunder har imidlertid bemerket at Posten ikke automatisk gir tilgang til det signerte dokumentet når man har hjulpet andre å fylle ut, for eksempel hvis man er båtmegler eller bankansatt. Dette er imidlertid i tråd med GDPR-regelverket.

Trenger man det signerte dokumentet, må man selv kontakte den som har signert. De ferdig tinglyste dokumentene returneres fremdeles via Altinns meldingstjeneste. 

Den betydelige mengden digitale dokumenter som mottas understreker hvor viktig det er å møte kundene på de plattformene de forventer, som digital signering og andre digitale løsninger. E-tinglysing bruker signering via ID-porten.

E-pant for skip i internasjonal fart

På ett område må Skipsregistrene imidlertid anbefale at det leveres fysiske pantedokumenter. Det gjelder skip i internasjonal fart.

I Norge, og i land som følger EUs forordning om Lov om elektroniske tillitstjenester, er digitale dokumenter likestilt med fysiske. Men hvis skipet befinner seg i en jurisdiksjon hvor en domstol forlanger et fysisk pantedokument, kan man få vanskeligheter med å fremme et krav.

– Digitale dokumenter er ikke universelt akseptert. Derfor må Skipsregistrene i noen tilfeller be kunden revurdere om elektronisk pant er et godt valg i det aktuelle tilfellet. Ofte kan det være behov for å legge inn vilkår i pantet, som ikke det elektroniske dokumentet støtter. Det samme gjelder kjøp og salg av skip internasjonalt. Fysiske dokumenter er enn så lenge å foretrekke for internasjonale aktører, sier seniorrådgiver Bjørn Tore Fasmer, produkteier for e-tinglysing.

Allerede nå kan man signere med BankID, Buypass eller Commfides. Sjøfartsdirektoratet ser fram til videre digital utvikling og enda flere digitalt signerte dokumenter framover.

Bjørn Tore Fasmer

Produkteier for e-tinglysing i Skipsregistrene

BTF@sdir.no