Nærmere tretti representanter fra næringen er samlet hos direktoratet for å diskutere problematikken rundt ankerhåndtering.

Det er i dag krav i byggeforskriften om at en slepe- eller ankerhåndteringsvinsj skal kunne nødutløses fra broen. Dette gjelder både vaier fra trommel og kjetting over kabelar. Det er også krav om at såkalt haikjeft skal kunne nødutløses ved dødt skip uten manuelle inngrep, og at ankerhåndteringsfartøyer skal ha arrangement for kontrollert utløsning av torsjonskrefter i vaier. Det er dessuten krav i besiktelseforskriften om at nødutløsning årlig skal testes ved full slepekraft.

– Vi som myndigheter må ha en garanti for at det finnes en reell mulighet for nødutløsing, sa Selsås. – Mannskapet må kjenne hvilke begrensninger som finnes ved nødutløsing av kjetting, og de er nødt for å vite hva de har av utstyr og hvordan dette vil reagere i en nødsituasjon hvor man hurtig må kvitte seg med lasten.

Sjøfartsdirektoratet legger stor vekt på innspill fra næringen, og det videre arbeidet vil basere seg på konklusjoner og tilbakemeldinger fra dette møtet.