– Vi er på riktig vei, men tallene viser at det fortsatt skjer for mange ulykker sier Yngve Folven Bergesen, underdirektør ved fiskefartøyavdelingen i Sjøfartsdirektoratet.

En gjennomgang av innrapporterte ulykker til Sjøfartsdirektoratet viser at antallet ulykker i fiskeflåten har gått ned med nærmere 40 prosent siden 2007. Vi ser spesielt en god utvikling i den største flåten, mens ulykkene i sjarkflåten ligger ganske stabilt. 

– Fartøy under 15 meter er den klart største gruppen, og selv om andelen fartøy som opplever ulykker er liten, vet vi at fartøyulykker i denne flåten oftere har et tragisk utfall enn på større fartøy. Det er også i denne flåtegruppen vi ser ulykker med kantring eller forlis, selv om 2012 var et bra år på dette området, sier Folven Bergesen. 

Det var få ulykker på grunn av brann eller eksplosjon, og dette er positivt. Brann om bord på fiskefartøy, spesielt i den minste flåten, kan fort få alvorlig utfallNær 75 prosent av grunnstøtingene skjedde på fartøy under 15 meter i 2012, og det er i denne gruppen det omstridte Fiskeskipper klasse C sertifikatet gjelder. Sjøfartsdirektoratet har ikke noe materiale som tilsier noen direkte sammenheng mellom navigatør uten sertifikat og grunnstøtingsulykker, men dette er et område hvor vi vil følge utviklingen fremover. 

– Vi ser også at en del av grunnstøtingene, spesielt i denne gruppen, kommer som følge av at vakthavende sovner på bro, vi vil sterkt oppmode om at fiskerne tar seg nødvendig hvile slik at vi unngår slike ulykker, sier Bergesen.

Personulykker utgjør over 60 prosent av de innrapporterte ulykkene, og i trålerflåten er omtrent alle ulykkene i 2012 personulykker. – Dette er tall vi finner urovekkende, for vi ser av rapportene at mange av disse ulykkene enten har et tragisk utfall eller har potensiale til å bli det, og dette er et område vi vil ha fokus fremover, sier Bergesen.

Tall for 2011 finner du på denne siden.