Tildeling er en del av flere parallelle prosjekter som Sjøfarsdirektoratet arbeider med for å få ned antall fritidsbåtulykker.

 ­–Vi ønsker å involvere flere av de frivillige organisasjonene i dette holdningsskapende arbeidet og lyste derfor ut en tilskuddsordning i vår, forteller underdirektør Bjørn Reppe. Målet er å få til et samarbeid med flere organisasjoner for å spre dette viktige budskapet i sommermånedene. – Selv med en kort søknadsfrist fikk vi inn 9 gode søknader og har fordelt midlene til organisasjoner som Røde Kors, Norsk Folkehjelp, Redningsselskapet, Norges Seilforbund og Friluftsråd.

Midlene er fordelt til prosjekt hvor organisasjonene primært vil være i kontakt med publikum og media, og informere om viktigheten med å bruke flytevest.  –Vi har tro på at de som er blitt tildelt midler vil bidra til en god spredning av budskapet langs hele kysten, sier Reppe.

FlytevestkampanjenFlytevestkampanjen er også godt i gang med visning av reklamefilm på tv og reklamespotter på radio. Denne retter seg primært mot menn i alderen 35 år og oppover med budskap om å bruke flytevest.