Panel
Tine Sundtoft (i midten) med Tor Mikal Østervold i Ecosubsea og debattleder Erik Aasheim under paneldebatten.

Tirsdag samlet departementets initiativ Grønn Agenda representanter for ulike deler av den maritime næringen til paneldebatt. Rundt 90 tilhørere benket seg i bystyresalen i Haugesund rådhus for å overvære debatten.

- Vi ønsker å oppnå lokalt engasjement for gode, grønne idéer i maritim sektor, hjelpe til med å bygge nettverk mellom idéskapere og finansielle aktører og samle idéer til vårt eget arbeid i departementet, slo klima- og miljøminister Tine Sundtoft fast i starten av paneldebatten.

Fra rederienes side etterlyste Vermund Hjelland i offshorerederiet Eidesvik en villighet fra oppdragsgivere i oljebransjen til å betale mer for skip som benytter grønn teknologi, mens Synnøve Seglem i Knutsen OAS var mer tilbakeholden med love miljøsatsing som ikke viser konkret igjen på bunnlinja. LNG som drivstoff var et av hovedfokusene i innledning og debatt.

Tine Sundtoft slo innledningsvis til orde for økt samarbeid mellom privat og offentlig sektor, men mener initiativene må komme fra næringen for at de skal ha nok gjennomslagskraft. Hege Økland, prosjektleder i grupperingen Maritime CleanTech West, mente at det ikke er mangel på mijøvennlig teknologi, men at villigheten til å ta den i bruk må bli større i næringen.

Etter debatten besøkte Tine Sundtoft og en delegasjon fra Klima- og miljødepartementet Sjøfartsdirektoratet for å få en orientering om direktoratets miljøarbeid innenfor regelverksutvikling og tilsynsvirksomhet.

Gave
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen overrakte klima- og miljøminister Tine Sundtoft Sjøfartsdirektoratets historie mellom to permer etter møtet i direktoratet.