Erik Thomassen fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) gav konferansen et innblikk i de hendelser som er viktige å kartlegge, men som en håper aldri vil skje.

- 22.juli kommisjonen påpekte utfordringene ved at en ikke i stor nok grad har identifisert mulige nasjonale katastrofer. I et årlig dokument blir nå 17 mulige katastrofer identifisert. En av disse scenariene handler om skipsulykke, sa Thomassen.

Utarbeiding av disse risikoscenariene blir utarbeidet av en rekke fagmiljøer og offentlige etater. For scenariet som omhandler en mulig skipskatastrofe så er både Kystverket og Sjøfartsdirektoratet innvolvert i kartlegging av sannsynlighet og konsekvens.

- Vårt ulykkesscenario for maritim sektor er identifisert som en skipskollisjon mellom et passasjerskip og oljetanker på Vestlandskysten. Dette er en ulykke som vil havne i kategorien nasjonal katastrofe – med både mange omkomne, skadde og store miljøkonsekvenser, sa Thomassen i sitt innlegg.

Viktigheten i å identifisere denne typer katastrofer, og beskrive mulige scenarier detaljert, handler om å øke sikkerhetsbevisstheten i samfunnet.