Direktoratet har derfor valgt «Sikker arbeidsplass om bord» som spesielt fokusområde for 2015. Målet er få ned antall personulykker til sjøs.

Risiko på fiskefartøy

Fiskere er en risikoutsatt yrkesgruppe. (Foto:
Svein Morten Hagen fra filmen "Trygt hjem»)

I 2013 registrerte direktoratet 286 arbeidsulykker på norske fartøy – av disse endte åtte som dødsulykker.

Antall dødsulykker hittil i 2014 er kommet opp i åtte, like mange som i hele fjor. De siste ti årene (2004-2013) omkom det til sammen 129 personer i arbeidsulykker, det vil si omlag 13 dødsulykker i året. Antall personulykker hittil i år var kommet opp i 164 pr 14.09.

Det er særlig støt- og klemskader og fall om bord som medfører mye fravær fra jobben. Fall til sjø forekommer sjelden, men får store konsekvenser når det inntreffer, viser blant annet årets risikoanalyser, som ble presentert på Sjøsikkerhetskonferansen 24. september i den nye publikasjonen, «Fokus på risiko 2015». Det er første gang direktoratet har valgt å gi ut sin årlige risikovurdering som en trykket publikasjon.

Forebygge

– Målet med å velge det spesielle fokusområdet for 2015, er å forebygge arbeidsulykker og gjøre det vi kan for å gi sjøfolk en sikker arbeidsplass. Selv om vi de siste ti årene har hatt en gledelig nedgang i antall personulykker, er det fremdeles alt for mange ulykker knyttet til arbeid om bord, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Direktoratets analyser viser at en viktig bakenforliggende årsak til arbeidsulykker er at farene ved arbeidsoperasjoner om bord ikke er tilstrekkelig identifisert, og at det mangler risikovurdering.

På mange fartøy utføres det arbeid som utsetter mannskapet for særlig høy risiko. Det kan være arbeid om bord på fiskefartøy, løfteoperasjoner på lasteskip eller bruk av vinsj i forbindelse med ankerhåndtering og fiskeri.

Inspeksjoner

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen

Uanmeldte inspeksjoner vil i 2015 ha et særlig fokus på i hvilken grad risikovurderingen er utført etter regelverket og at tiltak som reder har identifisert er gjennomført.

Videre vil inspektørene sjekke om merking, sklisikring, skjerming, nødstopp, personlig verneutstyr og andre fysiske vernetiltak er i tilfredsstillende stand. Direktoratet vil utarbeide en egen sjekkliste for disse punktene, som publiseres på sdir.no i slutten av desember.

I inneværende år er Sjøfartsdirektoratets fokusområde «Brann om bord». Første halvår 2014 foretok direktoratets inspektører 308 uanmeldte tilsyn. Disse er fordelt på 180 fiskefartøy, 85 lasteskip og 43 passasjerskip. Tilsynene resulterte i 743 pålegg, der 146 var knyttet til tiltak mot brann om bord. Nær to tredjedeler av disse ble utstedt til fiskefartøy. Mange av funnene er knyttet til forhold som er lett å utbedre, både med tanke på tid og kostnad.

– Dette tyder på at en del av rederiene ikke tar sikkerhetsarbeidet tilstrekkelig alvorlig, sier Akselsen.

Årlig publikasjon

Han opplyser at direktoratets årlige risikovurderinger skal fortsette å bli utgitt som en trykket publikasjon, etter mønster av «Fokus på risiko 2015».

– Jeg håper at den kan være til inspirasjon og nytte for bransjen, og at funnene som kommer fram i rapporten kan benyttes til gjennomgang av egen drift. Det er bra om våre fokusområder også blir næringen sine fokusområder. Målet er å skape enda bedre sikkerhet på norske skip, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

 

Rapporten i pdf-format

Bla i rapporten:

 

Bestill fysiske kopier av rapporten ved å sende en e-post til kast@sdir.no