I november 2002 vedtok IMO en protokoll til Aten-konvensjonen 1974 om transport av passasjerer og deres reisegods til sjøs. Norge har signert og ratifisert 2002-protokollen til Aten-konvensjonen. Hovedtrekkene i det internasjonale regelverket er gjennomført i lov 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten (sjøloven) kapittel 15 og herunder kapittel 3 i forskrift 12. september 2013 nr. 1552 om forsikring og annen sikkerhet for ansvar etter enkelte bestemmelser i sjøloven (sikkerhetsforskriften).

Passasjerskipene dette gjelder for:

  • Norske skip i internasjonal fart, jf. § 17 første ledd og § 18 i sikkerhetsforskrift
  • Norske skip med klasse A og B i nasjonal fart, jf. § 17 annet ledd og § 18 i sikkerhetsforskriften
  • Utenlandske skip som ikke er registrert i en konvensjonsstat eller en EØS-stat, jf. § 21 i sikkerhetsforskriften

Aten-konvensjonen innfører obligatorisk ansvarsforsikring for skip som er sertifisert til å føre mer enn 12 passasjerer.

Styresmaktene i konvensjonsstatene skal utstede sertifikater som bekrefter at det foreligger slik forsikring eller sikkerhet som konvensjonen krever.

På "White List"

Sjøfartsdirektoratet behandler søknader fra både norske og utenlandske skip. Det er allikevel verd å merke seg at norske skip vil bli prioritert, og at det er vilkår for de skipene som er registrert i en annen flaggstat. Flaggstaten utenlandske skip tilhører må være på Paris MoU sin "White List", og flaggstaten kan ikke ha ratifisert konvensjonen selv. Ut over dette vil de utenlandske skipene som kan dokumentere at de ankommer Norsk territorium bli prioritert.

Trenger ditt skip sertifikat?

Den vanligste reaksjonen på manglende sertifikat er tilbakehold. I tillegg til dette kan en også få andre reaksjoner som overtredelsesgebyr i Norge og eventuelt andre reaksjoner i andre land.. Søknader om sertifikat skal rettes til Sjøfartsdirektoratet som vanligvis bruker en uke på å utstede sertifikatet. Rundt den årlige fornyelsen av P&I forsikringene
(20. februar) må en regne med noe lengre saksbehandlingstid.

Utenlandske skip som skal til norske havner må søke snarest og senest innen en måned før ankomst til Norge. Danmark har til nå utstedt sertifikater på Norges vegne. Skip som allerede har fått utstedt sertifikat trenger ikke søke om nytt før utløpsdato nærmer seg.

Dette er en svært fleksibel ordning. Sertifikatet får samme gyldighetsperiode som forsikringen (blue card). Det er derfor opp til reder og forsikringsselskap selv å velge forsikringsperioden. En kan eksempelvis ha en forsikringsperiode fra og med 1. juni i fem år frem hvis en ønsker det. For Sjøfartsdirektoratet er det ikke et krav at sertifikatet skal følge normal P&I periode fra/til 20.02.

Forsikringsperioden må være fra og til spesifikke datoer. En forsikring "until cancellation" vil derfor ikke være gyldig.

Hvordan søke

Søknadene ønsker vi helst kommer til oss via e-post, hvor det fremkommer at dette gjelder søknad om Sertifikat om forsikring for passasjerer og bagasje i sjøen og at Blue Card fra forsikringsselskapet følger vedlagt.

Søknad

Søknadene må inneholde følgende informasjon:

  1. Skipets navn
  2. IMO skipsidentifikasjonsnummer
  3. Identifikasjonsbokstaver eller tall (kjenningssignal)
  4. Flagg stat
  5. Navn og fullstendig adresse til den som skal motta sertifikatet
  6. Bekreftelser på krigsforsikring og ikke-krigsforsikring utstedt av forsikringsselskapet (blue card) må være vedlagt søknaden

 

Sjøfartsdirektoratet godtar forsikring fra følgende selskap:

  1. Forsikringsselskap tilknyttet International Group of P&I.
  2. Forsikringsselskap innen EU/EØS som har registrert grenseoverskridende virksomhet.

 

Forsikringsselskap utover dette vil som utgangspunkt ikke bli godkjent. Men Sjøfartsdirektoratet kan etter søknad vurdere unntak fra dette.

Det vil påløpe gebyr for utstedelse av sertifikatet. Sertifikatet blir utstedt med gyldighetstid tilsvarende forsikringsperioden. Det originale sertifikatet må til enhver tid være om bord i skipet.