Gir råd
Rådgivning på Sjøfartsdirektoratets stand på Nor-Shipping, her i 2011.I år blir Sjøfartsdirektoratet å finne på den norske paviljongen i C-hallen, på stand nr. C01-22A.

Mål nummer én med satsingen er å markedsføre Norge som en attraktiv flaggstat, både i inngangspartiet og på hovedstanden. For første gang blir direktoratets hovedstand en del av den norske paviljongen, som ligger sentralt plassert i C-hallen på stand nr. C01-22A. Her presenteres hele bredden av det norske maritime clusteret.

– Takket være svært godt samarbeid med Nor-Shipping, med messegeneral Vidar Pederstad i spissen, har vi fått ytterligere en stand (F13), som ligger gunstig plassert like ved inngangspartiet. Her vil de besøkende møte våre folk, som deler ut materiell med generell informasjon om norsk sjøfartsadministrasjon og om NIS og NOR, forteller kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Eilif Fjon.

– På våre stands vil de besøkende derfor få kontakt med fagfolk fra avdeling for Skipsregistrene, Kontroll og inspeksjon og fartøysavdelingene. Det er vår erfaring at vi får en god del generelle spørsmål om skipsregistrene NIS og NOR – og om regelverket som gjelder for norskflaggede skip. Det er også viktig for oss i Sjøfartsdirektoratet å få norske redere i tale – spesielt de som har skip under utenlandsk flagg. Her møter vi viktige aktører og beslutningstakere i den maritime bransjen, sier Fjon.

Han legger til at årets satsing på Nor-Shipping henger sammen med regjeringens maritime strategi, der det heter at Sjøfartsdirektoratet skal bidra til å markedsføre Norge som en attraktiv flaggstat.

Unge på Rådhusplassen

Markering

Kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon og rådgiver Hedda Grip Vikse har lagt opp til en tydelig markering av Norge som flaggstat på neste ukes Nor-Shipping.

Men Sjøfartsdirektoratet blir ikke bare til stede i messehallene i Lillestrøm. I samme tidsrom arrangeres nemlig det som fra i år heter Nor-Shipping Ocean Talent Camp, som finner sted i to messetelt på Rådhusplassen i Oslo sentrum, med Sjøfartsdirektoratet som en sentral bidragsyter. Tiltaket er del av en langsiktig rekrutteringskampanje for å få ungdommer til å velge en maritim yrkeskarriere.

– Vi venter her besøk av til sammen rundt 10.000 skoleelever og studenter i løpet av de fem dagene Ocean Talent Camp varer. De kommer fra ungdomsskoler, videregående skoler, maritime fagskoler, høgskoler og universiteter i Oslo og andre steder på Østlandet. I løpet av dagene på Rådhusplassen skal vi blant annet fokusere på yrkesgrupper som Sjøfartsdirektoratet har behov for, som nautikere, maskinister, ingeniører og jurister. Vi vil vise ungdommene hvilke ulike karriereveger de kan velge mellom dersom de vil satse på jobb i maritim næring, forteller rådgiver Hedda Grip Vikse i Sjøfartsdirektoratets kommunikasjonsavdeling.