Sjøsikkerhetskonferansen 2012

Hvordan ulike statlige tilsyn utfører sin tilsynsvirksomhet var et av emnene under første dag av Sjøsikkerhetskonferansen. Både Petroleumstilsynet og Luftfartstilsynet var invitert til å orientere om sine arbeidsmetoder og erfaringer, og viste ulike måter å tilnærme seg oppgavene på.

Risikobasert tilsyn er tilsyn som fokuserer på de områder der det er størst risiko for hendelser, og så setter tilsynsressursene inn der de gir størst effekt.

Petroleumstilsynet er et av de statlige tilsynene som har lengst erfaring med risikoanalyser som grunnlag for innsetting av tilsynsressurser. Direktør Anne Vatten redegjorde for noe av det arbeidet tilsynet gjør.

- Risikonivået i norsk petroleumsvirksomhet kartlegges kontinuerlig, og presenteres i en årlig rapport. Vi ser på utviklingstrender i petroleumsvirksomheten, og baserer våre analyser på omforente metoder godkjent av trepartsamarbeidet. Slik dannes mer enn 20 risikoindikatorer, inkludert risiko for hendelse med miljøskader. Så settes mål for revisjoner på grunnlag av risikoevaluering, sa Vatten.

Luftfartstilsynet holder på å utrede hvilke muligheter et risikobasert tilsyn kan gi, men har ikke innført modellen, orienterte seksjonsdirektør Geir Hamre i tilsynet. Tilsynet har imidlertid en finmasket nett av tilsyn og kontroller for luftfarten.

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen ga forsøkene med risikobasert tilsyn under prosjektering og bygging av nye fartøyer æren for at direktoratet har blitt mer synlige hos verftene og rederiene, har gitt bedre ressursutnyttelse hos direktoratet og en smidigere byggeprosess der hvor dialogen med næringen er god.

- Vi gjennomfører nå en årlig risikokartlegging hvor Sjøfartsdirektoratet identifiserer fokusområder ut fra en del ulike kildetilfang. Ut fra de ulike avdelingers vurderinger prioriterer så direktoratet fokusområder som skal være styrende for vår virksomhet, sa Akselsen.

Han viste også til at det risikobaserte tilsynet på fartøy som havnestatskontrolleres har gitt gode resultater.

- Det nye regimet for havnestatskontroller fra Paris MoU har som mål å fjerne sub-standard skip basert på en risikobasert tilnærming. Dette har vi sett gode effekter av det siste året, sa Akselsen.