- Er det grunn til å aktivisere bestiller mer for å øke sikkerheten? spurte avdelingsdirektør Lars Alvestad i sin innledning til emnet "Sikkerhet i anbud - bestilleransvaret ved tildeling av kontrakter" på dag 2 av årets Sjøsikkerhetskonferanse. Bakgrunnen for spørsmålet er den sterke vektleggingen av pris i dagens anbudskonkurranser for blant annet ferjestrekninger, en vektlegging som kan gå på bekostning av sikkerheten.

Vegdirektoratet er en stor bestiller av ferjetjenester, og Edvard Sandvik, teamleder ferje Vegdirektoratet, understreket at Vegdirektoratet ikke skal være sjøsikkerhetseksperter.

- Vi skal være en god kontraktspart med hensyn til sikkerhet, og ønsker å få sikkerhet sterkere inn i evalueringskriteriene for anbud, sa Sandvik.

Morten Kveim, avdelingsleder for sikkerhet i Norsk sjøoffisersforbund, har lenge vært kritisk til kriteriene som stilles.

- Leser vi kontraktene for en del anbud på ferjestrekninger, ser vi at det ikke finnes positive incitamenter for sikkerhet eller forsvarlig drift. Men mange muligheter til å straffe rederiet ved nedsatt regularitet som ikke skyldes force majeure, sier Kveim.

Under spørsmålsrunden etter innleggene var Sandvik i Vegdirektoratet klar på at direktoratet ønsker å endre anbudskonkurranser og kontrakter slik at gode og sikre fartøy vektlegges høyere. Han vedgikk også at sikkerheten ikke har vært vektlagt nok etter at Stortinget vedtok nye anbudsregler for ferjestrekninger.

Sjøfartsdirektoratets avdelingsdirektør Lars Alvestad understreket at Sjøfartsdirektoratets krav om sikkerhetsbemanning er minimumskrav, og at det er rederiene som avgjør operasjonell bemanning ut fra fartøy, seilingsforhold og kontrakter. Han ønsker imidlertid en dialog med partene om hvordan sikkerhet bedre kan håndteres ved anbudskonkurranser, og varsler at Sjøfartsdirektoratet vil bidra til dette.

Debatt
Debatt: Konferansier Knut Netland (t.v.), Lars Alvestad i Sjøfartsdirektoratet, Morten Kveim i Norsk sjøoffisersforbund, Edvard Sandvik i Vegdirektoratet og Jon Slinde i Statoil.