- Skal ulykker med fritidsbåt reduseres, må kompetansen økes og holdninger bedres. Da er det er viktig at regelverket støtter opp om budskapet i det holdningsskapende arbeidet. Et synlig og effektivt kontrollapparat gir også et viktig signal om at sjøsikkerhet må tas på alvor, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Bilde av Olav Akselsen og Trond Giske

(På bilde: Nærings- og handelsminister Trond Gisk, fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen og sjøfartsdirektør Olav Akselsen. Foto: Sjøfartsdirektoratet)

En arbeidsgruppe, ledet av sjøfartsdirektøren, har utredet sikkerhet ved bruk av fritidsbåt. Gruppen mener det viktigste tiltaket for å bedre sikkerheten er økt satsing på holdningsskapende arbeid.

- Å forebygge ulykker handler i stor grad om den enkelte båtførers holdninger til sikkerhet og å øke bevisstheten om de farer som er forbundet med å ferdes til sjøs. Samtidig kan myndighetene bidra på ulike måter. Tiltakene som arbeidsgruppen foreslår, sendes nå på høring. Deretter må vi se hvilke tilbakemeldinger vi får og om det bør foretas eventuelle endringer i det gjeldende regelverket, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

For å få et regelverk som er mer i tråd med budskapet i det forebyggende arbeidet, foreslår arbeidsgruppen at regjeringen vurderer påbud om bruk av flyteutstyr i åpne båter underveis, og at promillegrensen skjerpes for fritidsbåter under 15 meter. Videre foreslår arbeidsgruppen at pensum til båtførerprøven revideres for å øke fokus på områder som kan virke ulykkesforebyggende og som fremmer godt sjømannskap.

-Vi foreslår også at regjeringen vurderer innføring av et eget høyhastighetssertifikat for de hurtigste fritidsbåtene. På sikt kan det også bli aktuelt å innføre en praktisk prøve for å få båtførerbevis, sier Akselsen.

Gruppen har også sett på behovet for et mer ensartet regelverk om fartsgrenser på sjøen, grundigere undersøkelse av ulykker med fritidsbåter og sikkerhetstiltak rettet mot fisketurister.

-Regjeringen er opptatt av at folk skal kunne ferdes trygt på sjøen, og jeg ser frem til å gå grundig igjennom rapportens anbefalinger. For meg dreier dette seg om sikkerhet og trivsel til sjøs, men i ytterste konsekvens også om å redde liv, sier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen.

Foruten Sjøfartsdirektoratet har følgende organisasjoner deltatt i gruppen: Kongelig Norsk Båtforbund, Skjærgårdstjenesten, NORBOAT, Norges seilforbund, Politidirektoratet, Redningsselskapet, NHO Reiseliv, Vis Sjøvett og Kystverket.

Les oppsummering av rapporten (PDF)

Les hele rapporten (PDF)

Last ned bilde som høyoppløslig (fotokreditering: Foto Sjøfartsdirektoratet)