LNG-interesse fra Hellas
Lasse Karlsen i Sjøfartsdirektoratet og skipsreder
Synnøve Seglem i Knutsen OAS tok imot Joseph
Florentin (DESFA), Natsikas Antonios (DESFA), Eyvind
Klewe (Liquiline), Torbjørn Bringedal (LMG Marine) og
Dimitros Kardomateas (DESFA) nylig..

En gresk LNG-delegasjon besøkte nylig Sjøfartsdirektoratet. Den er bare den siste i en lang rekke delegasjoner fra land som India, Kina og Chile. Norge  er foregangsland på bruk av flytende naturgass (LNG) som drivstoff for skip, og har også bygget opp spisskompetanse på distribusjon og bunkring av gassen. Et stort flertall av verdensflåten av LNG-drevne skip er norsk, selv om antallet fartøyer på verdensbasis nå øker kraftig.

Teknisk direktør Lasse Karlsen er en av Sjøfartsdirektoratets ansatte med mest kompetanse på LNG, og har tatt i mot en lang rekke LNG-interesserte delegasjoner.

- Mange er interesserte å dra på studietur til Norge. Vi ønsker imidlertid også at norske interesser kan kapitalisere sine erfaringer med LNG ved å tilby tjenester og leveranser i aktuelle markeder, og er derfor opptatt av å invitere bransjen med på slike besøk, sier Karlsen.

Den greske delegasjonen fra Hellenic Gas Transmission System Operator (DESFA), som distribuerer LNG i Hellas, ønsket å lære mer om bruk av LNG i fartøy som ferjer, samt hvordan norsk LNG-infrastruktur er bygget opp. Tre representanter for DESFA fikk i løpet av et todagers besøk i Norge orientert seg om de fleste aspekter ved LNG knyttet til skipsfart.

Skipsreder Synnøve Seglem fra haugesundsrederiet Knutsen OAS redegjorde for sine småskala LNG-tankskip, mens det norske selskapet Liquiline AS presenterte distribusjons- og bunkringssystemer for LNG. Til stede var også LMG Marine AS, som har designet flere norske gassferjer, og fått miljøpris for Moldefjorklassen av LNG-drevne ferjer.

Den greske delegasjonen fikk også reist med gassferje over Boknafjorden og sett bunkring av LNG-skip i Risavika før de tok turen til Oslo for ytterligere orienteringer.