Last ned denne infosiden som pdf (da med henvisninger)

Her finner du forskriften

Endring av miljøsikkerhetsforskriften, for å implementere disse nye reglene, ble fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 18. desember 2012. Sjøfartsdirektoratet har oversatt vedleggene til MARPOL, der endringene er tatt inn. Disse finnes som vedlegg til miljøsikkerhetsforskriften på Lovdata, samt med lenke til Lovdata på våre nettsider. Her gir vi en kort oppsummering av de mest sentrale endringene.

Luftforurensning

Det er gjort endringer i MARPOL vedlegg VI om luftforurensning. De nye reglene gjelder alle skip på 400 bruttotonn og over i internasjonal fart, det vil si skip med fartsområde stor kystfart/bankfiske I og større. Disse skipene skal ha en skipsspesifikk energieffektivitetsplan (SEEMP) om bord fra og med første mellomliggende eller periodiske besiktigelse av IAPP sertifikatet etter 1. januar 2013. Det er ikke krav om at planen skal være godkjent av myndighetene. Dersom manglende SEEMP blir avdekket under kontroll vil Sjøfartsdirektoratet gi pålegg med frist for utbedring. IMO har laget retningslinjer for utarbeidelse av energieffektivitetsplan (SEEMP) «Guidelines for the Development of a Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP)» .

Nye skip av skipstyper nevnt i regel 2.25 til 2.35 skal beregne sin oppnådde energieffektivitet design indeks (attained EEDI). Beregningen av indeksen skal gjøres som beskrevet i «Guidelines on the Method of Calculation of the Attained Energy Efficiency Design Index (EEDI) for New Ships» og den skal verifiseres i henhold til "2012 Guidelines on survey and certification of the Energy Efficiency Design Index (EEDI)" .

Avhengig av størrelse må nye skip av skipstyper nevnt i regel 2.25 til 2.31 ha en oppnådd energieffektivitet design indeks som er innenfor kravene beskrevet i regel 21. Skipene (både eksisterende og nye skip) skal ha internasjonalt energieffektivitetssertifikat (IEE). Utstedelse av IEE blir delegert til klasseselskapene for både NIS og NOR skip med klasse i anerkjent klassifikasjonsselskap. For nye skip som skal beregne EEDI men som ikke har klasse i anerkjent klassifikasjonsselskap, vil Sjøfartsdirektoratet kunne utstede EEI dersom rederiet dokumenterer beregnet EEDI som er bekreftet av et anerkjent klasseselskap.

Avfall

Reglene om avfall fra skip i MARPOL vedlegg V er totalrevidert og er blitt strengere.

I det gamle MARPOL vedlegg V var utgangspunktet at utslipp av avfall var tillatt med mindre det eksplisitt framgikk at utslipp av den konkrete typen avfall var forbudt. Eksempelvis var plast forbudt å slippe ut.

I det reviderte MARPOL vedlegg V er utgangspunktet motsatt, slik at utslipp av avfall er forbudt med mindre det eksplisitt er sagt at den konkrete typen avfall kan slippes ut. Som hovedregel er det krav om at skipet ved de tillatte utslipp av avfall må være «en route» (underveis) og så langt i fra land som praktisk mulig, med angitt minimumsavstand fra land.

Av konkrete avfallstyper som er regulert, kan vi nevne:

  • matrester, (utslipp utenfor spesielle områder er tillatt utenfor 12 nautiske mil fra land – dersom det er kvernet er utslipp tillatt utenfor 3 nautiske mil fra land)
  • lasterester, (utslipp utenfor spesielle områder er tillatt utenfor 12 nautiske mil fra land, så lenge stoffene ikke anses som miljøskadelig, jf. IMO retningslinjer til vedlegg V )
  • dyreskrotter (utslipp utenfor spesielle områder er tillatt, men skal skje så langt fra land som mulig, jf. IMO retningslinjer til vedlegg V),
  • vaskemidler og tilsetningsstoffer i vaskevann (utslipp utenfor spesielle områder er tillatt så lenge stoffene ikke anses som miljøskadelig, jf. IMO retningslinjer til vedlegg V).

Skjerpede krav til utslipp i spesielle områder er beskrevet i regel 6 i det reviderte vedlegg V.

Kloakk

Det er også gjort endringer i MARPOL vedlegg IV om kloakkforurensning. Med endringene blir det innført spesielle områder også under MARPOL vedlegg IV, og Østersjøområdet blir spesielt område under dette vedlegget.

Det er innført strengere regler for utslipp av kloakk fra passasjerskip i spesielle områder. Utslipp av kloakk er forbudt for nye skip fra og med 1. januar 2016. For eksisterende passasjerskip er utslipp av kloakk i spesielle områder forbudt fra og med 1. januar 2018. Nye passasjerskip er definert i regel 1, og omfatter skip der kjølen er strukket 1. januar 2016 eller senere.

Det er innført skjerpede krav til kloakkanlegg på passasjerskip i spesielle områder. Skipene skal være utstyrt med enten oppbevaringstank som har tilstrekkelig kapasitet, eller typegodkjent kloakkrenseanlegg i henhold til IMO retningslinjer. Disse retningslinjene (2012 Guidelines on Implementation of Effluent Standards and Performance Tests for Sewage Treatment Plants) ble vedtatt av IMO under MEPC 64 i oktober 2012 . Det stilles nye strenge krav til utslipp av næringsstoffer i sanitærsystem fra passasjerskip. Kloakkrenseanleggene skal typegodkjennes av flaggstat. Dersom passasjerskip benytter nevnte kloakkrenseanlegg, kan de likevel slippe ut kloakk i spesielt område.

Det er også gjort endringer i malen for internasjonalt sertifikat for hindring av kloakkforurensning.