Les hele forskriften

Det formelle virkeområdet til forskriften er lasteskip med største lengde fra åtte til 24 meter (L). Antall fartøy i kategorien «lasteskip» som i dag er under 24 meter (L) er usikkert, men flåten antas å være mellom 1000 og 1200 aktive fartøy. En stor andel (omlag 4–500) er knyttet til havbruksnæringen.

Andre fartøy som vil bli berørt er blant annet redningsskøyter, slepebåter og fartøy drevet av offentlige etater med ulike oppgaver. Mindre brønnfartøy og mindre fraktefartøy kan også bli omfattet.

Flest under 15 meter

Imidlertid er over åtti prosent av fartøyene som omfattes mindre enn 15 meter, og for disse vil den nye forskriften gi flere positive konsekvenser. Det viktigste er økt sikkerhet for mennesker og materiell, gjennom bygge- og tilsynskrav og krav om større kjennskap til båtenes kapasiteter. Standardisering og formalisering av minstekravene til bygging og utstyr vil, sammen med tilhørende offisiell sertifisering og periodiske besiktelser, også bidra til felles rammevilkår i markedet, og gi større forutsigbarhet ved bygging, kjøp og salg av de aktuelle fartøyene. Aktørene i markedet for mindre fartøy vil være tjent med dette.

Når det gjelder skip med største lengde 15 meter eller mer, men med bruttotonnasje under 50, vil kravet om fartssertifikat ha tilsvarende positive effekter som kravet til fartøyinstruks for skip under 15 meter.

For skip med største lengde på 15 meter eller mer, har den nye forskriften dessuten mer oppdaterte og fleksible byggekrav.

Fleksible krav

Variasjonen i byggematerialer, utstyr og bruk gjør at det ikke er hensiktsmessig å lage ett enhetlig sett med regler som skal dekke alle. Når det gjelder fartøyets grunnleggende konstruksjon er det derfor valgt å vise til regelverk eller standarder utviklet av et av de anerkjente klassifikasjonsselskapene.

Man kan også godkjenne andre anerkjente standarder, slik som Nordisk båtstandard for yrkesbåter under 15 meter, eller et samlet regelverk fra en annen EØS-stat.

På noen områder har man imidlertid valgt å stille krav i forskriften som gjelder uavhengig av den primære byggestandarden. I tillegg til noen bestemmelser i kapittelet om konstruksjon, gjelder dette områdene stabilitet, fribord, maskineri, elektro og brann.

Når det gjelder stabilitet, fribord, maskineri og elektro har utgangspunktet vært de kravene som i dag gjelder for skip med største lengde 15 meter eller mer. Den viktigste grunnen til dette er å sikre at disse minimumskravene blir oppfylt. Av erfaring vet man at noen områder heller ikke alltid er regulert i de ulike standardene.

På brannområdet var det behov for en annen tilnærmingsmåte enn dagens regulering, som på flere punkter ble ansett som svak og uklar.

Kjenningssignal

Fartøy under 15 meter er i dag ikke registreringspliktige. Fartøyinstruksen er et offentlig sertifikat, og i henhold til forskrift om skips navn, kjenningssignal, merking og hjemsted mv. skal fartøyet derfor tildeles et kjenningssignal. Kjenningsbokstavene skal merkes utvendig på skroget.

Det antas at en stor andel av fartøygruppen allerede har kjenningssignal, da dette er et krav ved registrering i skipsregisteret, også ved frivillig registrering. Videre vil radiokallesignal tildelt av Telenor fortsatt kunne brukes. Dette må imidlertid meldes til Sjøfartsdirektoratet, avdeling for skipsregistrene.

Les hele forskriften