Diskusjonen rundt dette ble åpnet av adm.dir i Norsk Sjøoffisersforbund Hans Sande.

–Det sies mye men gjøres for lite for å sikre Norge som en attraktiv flaggstat, sa Hans Sande i sin innledning.

Av konkrete forslag nevnte han at det trengs en nettolønnsordning også i NIS samt at NIS også må utvides til å gjelde i utenriksfart.

I inneldningen deltok også avdelingsdirektør i Sjøfartsdirektoratet Anita Malmedal. Hun hadde fokus på viktigheten av de endringene som en nå jobber med – og som blant annet har resultert i at Skipsregistrene og Sjøfartsdirektoratet ble slått sammen for ett år siden.

–Dette har gitt oss en komplett maritim administrasjon, sa Malmedal. Samtidig må vi jobbe med de tingene som vi kan forbedre oss på – slikt som saksbehandlingstid, elektroniske tjenester og ett forbedret servicenivå.

Før paneldebatten var det skipsreder Lars Peder Solstad som skulle komme med sine tanker rundt temaet.

–Opprettelsen av NIS i 1987 var viktig. Registeret er nødvendigvis ikke dårligere i dag – men næringen har endret seg og derfor må en også se på endringer for Norsk register, sa Solstad.

Han trekte frem 3 viktige forutsetninger for å bli en mer attraktiv flaggstat. –Fartsområdebegrensingene må bort, nettolønnsordningen må styrkes og vi må sikre tilgang på kompetanse, sa en tydelig Solstad til konferansedeltakerne.