I det reviderte MARPOL Vedlegg VI regel 13 (NOx) er det en teknologiklausul som krever en gjennomgang av tilgjengelig teknologi før implementering av Tier III NOx-kravene i ECA (Emission Control Area). Rapporten fra gruppen som hadde gjennomgått tilgjengelig teknologi anbefalte å opprettholde den eksisterende datoen 1.januar 2016, men etter et forslag fra Russland som fikk flertallets støtte, godkjente komiteen en utsettelse på 5 år. Endringene skal vedtas under *MEPC 66 neste år, og flere land reserverte seg mot endringene, så det er mulig det blir en omkamp.

Det ble godkjent en Assembly resolusjon om innfasing av rensekravene i ballastvannskonvensjonen. Skip konstruert før ikrafttredelse av konvensjonen må da oppfylle rensekravene ved første periodiske besiktigelse av IOPP-sertifikatet etter at konvensjonen har trådt i kraft.

Komiteen godkjente en inkludering av nye skipstyper i kapittel 4 til MARPOL Vedlegg VI (regler for energieffektivitet for skip). Skipstypene som vil bli inkludert fra 1. januar 2016 er bilskip, ro-ro lasteskip, ro-pax og cruiseskip.

*MEPC - Marine Environment Protection Committee