Hendelse 1: 

110tonn kjetting ble lastet om bord i fartøyet og fordelt over hele skipets bredde. Surringer ble så satt på ulike steder for å sikre lasten. Da skipet krenget på grunn av bølger inn fra siden, forskjøv deler av lasten seg slik at skipet fikk en slagside på 12 grader. En redningsskøyte kom så til og fulgte skipet inn i smult farvann. Kjettingen ble lagt på plass igjen, og surret fast før reisen kunne fortsette.Fartøyet fikk slagside, som var forårsaket av last som kom seg løs da fartøyet krenget som følge av bølger/værforhold. 

Hendelse 2: 

Beholdere med brennbart og etsende materiale ble lastet om bord og sikret slik det var vanlig å gjøre det. I høy sjø fra siden som krenget fartøyet, løsnet beholderne i rommet. Beholderne ble skadet, og det ble lekkasje til dekk og lasterom. Lekkasjen på dekk, førte til en glatt hinne på dekket. Dette førte igjen til at en truck skled og gjorde skade på innvendige skott.Det var ikke utslipp til sjø, men væsken som lekket ut var både etsende og brannfarlig. Fartøyet måtte søke nødhavn for å få kontroll med situasjonen, og for å kunne håndtere væsken som hadde lekket ut i lasterommet.

Følgene av usikret last som kommer løs, kan være alvorlige for fartøyets stabilitet og innvendige struktur(vanntette integritet). Det gikk bra i de overnevnte tilfellene, men løs last kan også føre til tap av liv, materielle verdier eller utslipp til miljø. Begge hendelsene har oppgitt utløsende årsak til å være bølger med påfølgende krengning av fartøyet, som så førte til at last løsnet. Last som i utgangspunktet skulle være tilstrekkelig sikret før avgang. 

Sjøfartsdirektoratet ønsker å minne om at all last skal være forsvarlig sikret og sjekket før avgang. Det er viktig å overvåke lasten med jevne mellomrom mens fartøyet er underveis, dette kan også være avgjørende for å hindre ulykker. Det må videre tas hensyn til mulige bølger og værforandringer på reisen, som kan være til fare for skipet og føre til krengning og forskyvning av last.