Et skip som var i beredskap i Nordsjøen hadde øvelse på låring av Mob-båt. Forholdene var gode med bølger på 1 meter, og vind på 5 knop. Det var lyst og sikten var god. Etter låring løsnet ikke utløserkroken seg som den skulle. Dette førte til at Mob-båten fikk en sleng på seg inn mot skutesiden, og styrehuset fikk en bulk oppe på babord hjørne fremme. Armlenene på stolene inne i båten ble bøyd.

Mob-båten har et overbygg, noe som var et nytt konsept for mannskapet. De hadde vært på kurs for denne typen Mob-båt, men låring og trening med daviten var ikke en del av kurset, -kun kjøring.

En av personene som var inne i båten under låring, traff en stolpe i sammenstøtet. Han fikk et kutt i hodet og ble brakt til skipets hospital for undersøkelse. Personen var klar og bevisst hele tiden. Det ble rekvirert helikopter som fraktet han til land for nærmere undersøkelse på sykehus. Personen var heldig og ingen hjernerystelse eller brudd i kraniet ble konstatert, men kuttet måtte sys. Han ble liggende på sykehus i to dager til observasjon, før han ble sendt hjem.

Etter hendelsen har rederiet satt i gang en gransking for å finne ut hvorfor kroken ikke løste seg ut som den skulle. HMS møte ble raskt avviklet, og en erfaringsoverføring til neste skift og til rederiet ble gitt. Det ble foreslått å bedre polstringen innvendig i Mob-båten, og å gå til innkjøp av en ny bedre type hjelm. De har også laget en ny prosedyre på låring av Mob-båt.

Alle som er involvert i arbeid med Mob-båt, har deltatt i risikovurdering av Mob-båt. Personen som ble skadet hadde på seg anbefalt verneutstyr, og bruk av hjelm begrenset hodeskadene i denne hendelsen.

Sjøfartsdirektoratet mottar med jevne mellomrom rapporter på ulykker vedrørende låring av livbåt og Mob-båt. Sjøfartdirektoratet har mottatt en rapport fra Marine Accident investigation Board (MAIB) i UK om en alvorlig ulykke.