Mannskapet på et linefartøy var ferdig med linen, og skulle begynne på forløper mellom line og dregg. En fisker skulle i den forbindelse skifte spor på spillskiven til nedre spillskive. Når utstyret så skal på plass i nedre spillskive, setter genseren til fiskeren seg fast i en bolt i spillskiven. Fiskeren sitter fast og følger med spillet rundt. Heldigvis for fiskeren er spillet så nedslitt at dette stopper.

Nå var dette en hendelse på et fartøy med flere personer, og mannskap som var på vakt kom til og fikk stoppet spillet. Fisker kom etter forholdene godt ut av situasjonen, han fikk litt vondt i en arm, men klarte å fortsette arbeidet om bord etter en liten pause.

Sjøfartsdirektoratet er glad for at det gikk bra denne gangen, men har tidligere mottatt rapporter som har fått tragisk utfall når det gjelder arbeid rundt spill om bord på fiskefartøy.

Statens havarikommisjon for transport, avdeling Sjøfart (SHT Sjøfart), har avgitt rapporter etter flere ulykker med tragisk utfall. Det er blant annet avgitt rapporter etter at fiskere er dratt inn i spillet uten mulighet for å få stoppet dette. Se rapport etter arbeidsulykken om bord i BJØRNAR 10. juli 2008, og SVANEN 16. november 2010.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/16T – Bjørnar ulykken

Fiskeren hadde ikke gjennomført skriftlige risikovurderinger som beskrevet i regelverket. Dette førte til at han hadde en manglende oversikt over farer og konsekvensreduserende tiltak om bord.

SHT tilrår fiskere å foreta regelmessige skriftlige risikovurderinger av alle farlige arbeidsoperasjoner om bord, og iverksette nødvendige tiltak for å fjerne eller redusere farene.

Sikkerhetstilrådning SJØ nr. 2009/16T etter Bjørnar ulykken, vil alltid være aktuell for alle typer fartøy, ikke bare fiskefartøy. Vi ønsker at alle som har sitt arbeid om bord, er observante på farer på eget fartøy, og sier i fra når noe ikke er slik det bør være vedrørende sikkert arbeid.

En må alltid passe på å ha oppdaterte risikovurderinger med tanke på sikkerheten rundt eget arbeid om bord.

Hjelp for risikovurdering finner en her: http://www.sjofartsdir.no/Yrkesfisker/Risikovurdering/