Når to fartøy av ulik størrelse, fart og manøvreringsdyktighet møtes, vil en kunne ha ulik virkelighetsoppfattelse av seilasen.

Opplevelsen til de om bord i det største fartøyet:

Det største fartøyet holdt en fart på ca. 7 knop. De seilte nordover og var i ferd med å seile mot et trangt sund under en bro. De observerte så at et hurtiggående fartøy kom i høg fart for passering sørover i det samme sundet. Passering ble vurdert å finne sted i eller like ved den trangeste delen av sundet.

For å avklare situasjonen ble det forsøkt å rope opp det hurtiggående fartøyet på VHF kanal 16.

De fikk ikke svar på opprop, og valgte da å beholde kurs og fart for å ha best mulig kontroll på fartøyet, da det ofte er sterk strøm i området og sundet. Det hurtiggående fartøyet slakket ikke opp på farten og passerte gjennom sundet rundt en kabellengde foran det største fartøyet, og fortsatte sørover leia.

Opplevelsen til de om bord det hurtiggående fartøyet:

Det hurtiggående fartøyet er et lett manøvrerbart fartøy på 17 meter, og det er oppgitt at det ble brukte litt fart for å komme gjennom sundet før det større motgående fartøyet. Da de var passert gjennom sundet under brua, svingte de godt styrbord over, og gjorde plass for fartøyet som kom nordover.

Det var god sikt og strømmen satte nordover. De opplevde situasjonen som en seilas de hadde kontroll over, og beklager i ettertid at de ikke hørte og svarte på anrop VHF ch.16.

Hva kan vi lære?

Det som for mannskapet på et fartøy virker som en avklart situasjon, og noe en har kontroll på, trenger ikke alltid være slik for det andre fartøyet. Dette er ofte tilfelle dersom det ikke er kommunikasjon til stede mellom de to fartøyene, og situasjonen er avklart i god tid før de møtes.

Sjøveisreglene har flere regler som kan være gode å ha på minne dersom en kommer i situasjoner som beskrevet over, både med hensyn til fartøy som seiler motsatte kurser eller i nærheten av trangt farvann.

En må i tillegg til kunnskaper om eget fartøy, også vise hensyn til fartøyer en møter, slik at en ikke skaper farlige situasjoner.

Avtale av manøver på radio må nyttes med forsiktighet, men manglende kontakt gjorde at det i denne situasjonen ble unødvendig dramatisk. Det viktigste er uansett at en overholder Sjøveisreglene og utfører alle manøvrer i god tid og på en markant måte slik at misforståelser unngås.

Se flere Læring av hendelse