Ved hjelp av akkumulert trykk ble MOB-båten svinget ut, for så å bli nødlåret til ombordstigningshøyde for mannskap. To matroser hadde gjort seg klar og gikk ombord for videre låring til sjø. Overstyrmann som sto om bord i moderfartøyet, drog så i spaken for nødlåring, og MOB-båten raste tilnærmet i fritt fall 6meter. MOB-båten traff vannflaten med ett smell som resulterte i bruddskader for et av mannskapet.

I etterkant viste det seg att utløserspake hang i utløst posisjon. I følge instruksjonsmanual vil normalt bremsen på vinsjen koble seg inn ved for stor hastighet. Gjentatte låringer uten personell om bord ble i etterkant gjennomført for å teste nødlåringen. Den andre låringen gikk rett i sjøen, tredje låring førte til at brems huket seg halvveis ned. Fra fjerde låring fungerte bremsen, men fortsatt noe hakkete. Nødlåring av MOB-båt ble sjekket dagen etter og fungerte tilfredsstillende.

Kranleverandør ble kontaktet for kontroll av nødlåringssystem for MOB-davit. Inntil videre benyttes ikke nødlåringssystem med personer i MOB-båt, og ytterligere tiltak vurderes. Rederiet har også formidlet erfaringsoverføring fra hendelsen til øvrige fartøy i rederiet.

Fartøyet hadde i forkant av øvelsen ligget en tid i opplag.

Det at teknisk utstyr om bord ikke er i normal bruk, og gjerne ikke blir tilfredsstillende testet og vedlikeholdt, kan være årsak til hendelser.

Sjøfartsdirektoratet har også tidligere mottatt rapport om ulykker der opplag, eller en tid uten normal drift var medvirkende årsak til ulykken. I slike situasjoner er ekstra årvåkenhet og vurdering før en opererer fartøyet og utstyret om bord spesielt viktig. I tilfeller der en skal benytte utstyr som involverer fare for mennesker, så bør en så langt som mulig teste dette uten personell i den aktuelle faresonen.

Sjøfartsdirektoratet viser til tidligere Læring av hendelser - ulykke ved låring av Mob-båt