BaugskadeVed ankomst og ca. 200 meter før kaitillegg, skulle manøvrering av fartøyet settes fra midtre manøverpult til styrbord manøverpult. Hendel for pitch på midtre styrepult ble ved en feil ikke satt over til styrbord styrepult. Dette medførte så at fører ikke hadde kontroll over pitch fra sin nye posisjon. Da fører oppdaget dette og gikk tilbake til midtre styreposisjon, var fartøyet komt så langt inn at en kollisjon med kai var uunngåelig.

Ett område på 3 m2 i baug over hovedekk, 2,5 m over vannlinjen ble inntrykt. I selve støtpunktet ca. 10 cm over hoveddekk ble det hull i platekledning, og spantene i området ble også skadet. Hudplater og spant i området må skiftes. Ingen personer ble skadet.

Dette var i utgangspunktet en rutinemanøver for å legge til kai. Potensielt ville en eventuell skade under vannlinjen trolig medført skade i forpeaktank foran kollisjonsskott.

Sjøfartsdirektoratet har tidligere mottatt lignende rapporter der det har oppstått problemer med overføring av kommando mellom ulike kommandoposisjoner. Årsakene kan være forskjellige.

BroarrangementNår Sjøfartsdirektoratet får melding om en slik «feil», har dessverre konsekvensen som oftest vært sammenstøtt med kai, og påfølgende skade på eget fartøy og tredjeparts eiendom. I flere tilfeller har en ikke tidsnok avklart at overføring av kommando er tilfredsstillende på plass og testet ut.

Det er god praksis å i god tid før enhver arbeidsoppgave sikre seg at utstyr som skal brukes er på plass og at dette fungerer.

Foto: Sjøfartsdirektoratet