Ved ankomst ble det forsøkt å koble inn forre propell flere ganger uten å lykkes. Det ble da slått bakk med aktre propell for å stoppe ferga. Samtidig ble det satt fokus på å varsle passasjerer og resterende mannskap, via PA anlegg og UHF, om å forberede seg på en kollisjon med kai.

Ved bruk av aktre propell til reversering mister ferga samtidig styringen. Den dreide da til babord slik at ferga kolliderte med enden på fenderveggen. Kjørelemmen ble deformert og en mulig skade på hydraulikksylinder med innfestninger, slik at der ikke er mulig å bruke denne enden for ombord og ilandkjøring. Noen passasjerer som var på vei fra salongen ble skadet i sammenstøtet. De ble straks tatt hånd om. 

Værforhold var bra med rolig sjø og strømstille. Det var lyst og god sikt. Vinden kom fra øst i 3-4 m/s. Årsaken til at ferga kom i denne situasjonen var svikt i manøversystemet. Det skal også sies at fokuset på å få varslet ei mor og et barn, som hadde gått opp på dekk litt før de andre og som ikke hadde fått med seg varslingen om fare, kan ha medvirket til at reverseringen/unna manøveren ikke ble optimal da disse ble viet en del oppmerksomhet.

Fokuset på risikovurderinger av kritiske komponenter er stor i Sjøfartsdirektoratet. Rederiet har sett viktigheten av dette og videreformidlet til fergene, spesielt med tanke på kontaktskader ved svikt i maskineri eller manøversystemer. Det blir også tatt opp på årlige kapteinsmøter og temaet blir drøftet om bord mellom mannskap og vaktskifter.

Forebyggende tiltak i dette tilfellet er at anlegget skal gjennomgås av en elektriker. Rederiet bør innføre framgangsmåter i sikkerhetsstyringssystemet for å identifisere utstyr og tekniske systemer, som kan forårsake farlige situasjoner i tilfelle plutselig svikt.

Kontaktskader med ferger som følge av en teknisk svikt ved innkobling eller vridning av forre propell, står for ca. 40 % av alle hendelsene. Sjøfartsdirektoratet har derfor utarbeidet en rapport om teknisk svikt på innenriks bilferger.