Norge har lange maritime tradisjoner. Rundt 1900 handelsskip er under norsk eierskap eller kontroll. Samtidig har markedsandelen for norskregistrerte skip i norsk kystfart falt kraftig de siste årene.

- Regjeringen vil legge til rette for at vi også i fremtiden skal være en stor sjøfartsnasjon, med en stor norsk flåte. Dette er viktig for å sikre arbeidsplasser og vår maritime kompetanse. Derfor setter vi nå ned et utvalg som skal se på reglene for skip i Norsk internasjonalt skipsregister (Nis) i norske farvann, sier næringsminister Monica Mæland.

Vi har to skipsregistre i Norge, Norsk ordinært skipsregister (Nor) og Norsk internasjonalt skipsregister (Nis). Kystfart under norsk flagg skjer i dag med Nor-registrerte skip. Det såkalte fartsområdet for Nis-skip er begrenset; de kan ikke ta last eller passasjerer mellom norske havner.

Denne begrensningen gjelder ikke for skip i andre registre. En stadig større andel av norsk kystfart skjer altså med skip under fremmed flagg.

Det nye utvalget skal vurdere hvilke konsekvenser en eventuell oppmykning av fartsområdebegrensningene vil få. Det skal også vurdere innretningen på nettolønnsordningen, som regjeringen ønsker å lovfeste.

Professor Hans Jacob Bull skal lede utvalget (bilde).

Pressemeldingen er hentet fra Nærings- og fiskeridepartementet.

 


Foto: Sjøfartsdirektoratet / Bjarte Amble