Møte om gass
Diskusjon om gasskvalifikasjoner: Fra venstre Oscar Bergheim (Fjord1), Sigbjørn Myrvang (Norled), Terje Møgster (Sjøfartsdirektoratet), Rune Vikersveen (Gasnor) og Inge-Brigt Storebø (Sjøforsvaret).

IMO-underkomiteen for STW (Standards of Training and Watchkeeping) skal i slutten av april ha sitt første møte om et internasjonalt regelverk som regulerer hvilke tilleggskvalifikasjoner mannskap ombord på fartøy drevet av gass/LNG eller drivstoff med lavt flammepunkt skal ha. Bruk av gass/LNG representerer andre utfordringer enn tradisjonelt drivstoff, og krever at mannskapene har kvalifikasjone for å håndtere disse.

Norge er representert ved Sjøfartsdirektoratet i STW, og direktoratet ønsket å ha næringen med på en dialog i forkant av det internasjonale arbeidet.

- Vi ser det som en stor fordel å høre næringens synspunkter før vi går i gang med arbeidet. Oppsummert kan vi si at det har vært et godt engasjement, åpen dialog og gode innspill fra næringen, og at det er mange sammenfallende synspunkter hos både oss og næringen, sier teknisk direktør Lasse Karlsen i Sjøfartsdirektoratet.

Også representanter for fiskebåtrederiene var invitert til møtet. Så langt er det ikke bygget gassdrevne fiskefartøy, men flere prosjekter er på beddingen. Direktoratets målsetning er at de samme kravene for tilleggskvalifikasjoner vil gjelde alle typer gassdrevne fartøy.

Arbeidet med kvalifikasjonskrav for gassdrift følger av pågående utvikling av en internasjonal kode for skip drevet av gass eller andre drivstoff med lavt flammepunkt (IGF Code). Det tekniske regelverket skal avløse IMO’s retningslinjer for skip drevet med gass og er forventet å tre i kraft i 2016.