Miljøverndepartementet har bedt Sjøfartsdirektoratet om å innføre IMOs krav om energieffektivitet også for skip som utelukkende går i innenriksfart. Det betyr at alle skip over 400 bruttotonn som går i innenriksfart skal ha en energieffektivitetsplan om bord. Nye lasteskip skal beregne en oppnådd energieffektivitetsdesignindeks. Er skipet over en viss størrelse, skal det også møte spesifikke krav til energieffektivisering.

På bakgrunn av dette inviterte Sjøfartsdirektoratet i september til møte med representanter fra næringen, for å informere om de nye reglene, samt å motta innspill og tilbakemeldinger på konsekvensene av å innføre dette regelverket.

Sparer penger

Det finnes mange små rederier, gjerne enkeltmannsforetak, som ser på nye krav som krevende og vanskelig å etterleve, var budskapet både fra Nautilus Sjø AS og Fiskebåtredernes forbund. Derfor er det viktig å være konkret på hva dette faktisk innebærer og at det ikke vil bli uoverkommelig å gjennomføre, selv for små rederier.

- Gjennom tiltak for å spare drivstoff, vil de nye kravene til energieffektivisering også være en hjelp til å spare penger, påpekte senioringeniør Lars Christian Espenes i Sjøfartsdirektoratets avdeling for Regelverk og internasjonalt arbeid.

Miljøbevisste

Noen skipskategorier bør ha spesielt fokus på disse reglene. Dette gjelder blant annet nye dobbeltsertifiserte fiskefartøy som også fungerer som lasteskip. De vil kunne bli pålagt Energy Efficiency Design Index (EEDI)-krav. Avhengig av størrelsen på skipene, vil dette kunne gjelde både oppnådd og påkrevd EEDI.

Brønnbåter peker seg også ut som en type skip som kan få en utfordring. - Men disse rederne er allerede meget miljøbevisste, mente Nautilus Sjø AS. - I det hele tatt er det mange redere som er miljøbevisste og har en god miljøprofil med gode løsninger for energisparing.

Sjøprøven

Ved beregning av EEDI hentes motordata fra NOx Technical File, mens verftene må bidra med sine relevante data og er ansvarlige for grunnlagmateriellet i EEDI Technical File, som skal verifiseres av en uavhengig tredjepart. For nybygg vil sjøprøven bli sentral ved krav til EEDI.

- Dersom man kan kjøre sjøprøven med full last, blir målingen lettere å anvende, påpekte Espenes.

Innspill

Innspill med forslag til regler og konsekvensanalyse vil være til stor hjelp for Sjøfartsdirektoratet i det videre arbeidet.

- Vi tar sikte på å sende forslag ut på høring i løpet av 2013, sa seniorrådgiver Karin Vedø i Sjøfartsdirektoratets avdeling for Regelverk og internasjonalt arbeid. - Vi må derfor ha eventuelle innspill innen 1. november i år.

MØTE OM NYE REGLER: Fra venstre: Karin Vedø og Bjørn Pedersen fra Sjøfartsdirektoratet, Ivar Hovland, Kjetil Nesbø og Gro Hatlevik fra Fitjar Mekaniske Verksted, Egil Rune Vindal, Terje Isdal og Villy Rognaldsen fra Nautilus Sjø AS, Lars Christian Espenes fra Sjøfartsdirektoratet og Harald Østensjø fra Fiskebåtredernes Forbund.

Les mer om IMO sine krav til energieffektivisering