De nye forskriftene om muligheter for væpnede vakter om bord har heller ikke gjort det lettere for dem, går det fram av en artikkel i siste utgave av Sjøfartsdirektoratets tidsskrift Navigare. Etter en endring i forskriftene tillot Sjøfartsdirektoratet fra 1. juli i år at norske skip kan benytte private væpnede sikkerhetsvakter når de befinner seg i et nærmere definert område med høy risiko for piratangrep (High Risk Area).– Etter 1. juli har det vært to tilfeller der det er løsnet skudd fra norske fartøy med væpnede vakter. I disse tilfellene kan bruk av våpen ha hindret kapring, sier seniorrådgiver Morten Alsaker Lossius i Sjøfartsdirektoratet.

EKSPLODERT

Antall vaktselskaper som tilbyr sine tjenester om bord på skip, også til norske redere, har eksplodert i det siste. Hele 170 slike selskaper er nå registrert i et system som bransjen selv opererer.

Fra 1. juli til 31. desember 2011 har ca. 100 transitter med norske skip gjennom det risikable området hatt væpnede vakter om bord. Til sammen regner en at det går cirka 500 transitter med norskflaggede skip per år. Hvis en tar med alle flaggstater kommer antallet opp i nærmere 23.000 transitter årlig.– Det er grunn til å tro at cirka fjerdeparten av de norske skipene har væpnede vakter. De resterende skipene tar sjansen, eller går i konvoi med følgeskip, sier Lossius.

HOLDER ÅTTE SKIP

Ved årsskiftet 2011/2012 var åtte skip i besittelse av kaprere, ifølge IMO (International Maritime Organization). De ligger for anker utenfor kysten av Somalia, og har til sammen ca. 200 sjøfolk om bord. Les hele artikkelen i  Navigare nr. 4-2011. (Tallene i denne pressemeldingen er oppdatert i forhold til artikkelen i Navigare).

Morten Alsaker Lossius

Billedtekst: Det er grunn til å tro at cirka fjerdeparten av de norske skipene har væpnede vakter. De resterende skipene tar sjansen, sier seniorrådgiver Morten Alsaker Lossius i Sjøfartsdirektoratet. Foto: Bjarte Amble/Sjøfartsdirektoratet