Sammen med Hurtigrutens direktør for teknisk maritim drift, Dag-Arne Wensel, møtte Daniel Skjeldam i dag sjøfartsdirektør Olav Akselsen, avdelingsdirektør Torbjørn Havnerås fra Kontroll og inspeksjonsavdelingen og Sonja Hillersøy som er underdirektør for Passasjerskipsavdelingen.  

Daniel SkjeldamSikkerhetskultur

- Vi har mange gode sjøfolk på våre skip, og vi er gode på å utnytte deres kompetanse, men tillit og rapportering er en utfordring vi må jobbe med, sa konserndirektøren som tidligere kommer fra stillingen som kommersiell direktør i flyselskapet Norwegian.

Luftfarten har en mye større åpenhet om ting som skjer, mente han. - Jeg tror den rettergangen det har vært med sjøforklaring har vært negativt for sikkerhetskulturen i sjøfarten. Hurtigruten lar nå kapteiner som har vært med på ulykker dele sine erfaringer med kolleger.

- En god rapporteringskultur er noe vi skal fokusere på, sa Skjeldam. - Alle sjøfolk skal føle seg sikre på at det er trygt å rapportere.

Avdekke fare

Selskapet har nå et nytt rapporteringsverktøy og har begynt på jobben med å gjøre rapporteringen enklere. - Det har tidligere vært en del frustrasjon rundt kompleks rapportering, fortalte Skjeldam. - derfor må vi ha en så lav terskel som mulig.

- For å avdekke mulig fare må vi også rapportere om det som kunne ha skjedd, sa han. - Og så må vi være gode på å evaluere rapportene og flagge de viktigste kritiske observasjonene.

For å avverge farlige situasjoner er selskapet klare på at ansvarshavende om bord skal få støtte. - Selv om vi taper penger på å ikke gå i havn, skal det ikke være noe press fra rederiledelsen. Det er opptil kapteinen å avgjøre om været er for dårlig til å gå til kai, sa Daniel Skjeldam.

Han advarte også om såkalt «complacency» – det å føle seg trygg nok. - Det må vi unngå om vi skal få til et skikkelig sikkerhetsløft, sa han.