Sjøfartsdirektoratet samarbeider i denne forbindelse med Utenriksdepartementet i Norge og den norske ambassaden i Manila. Det er planen at en norsk representant det neste året skal være tilstede og bistå MARINA med lukking av et utvalg av de avvik som EMSA har avdekket. Det er særlig på området knyttet til kvalitetssikringssystem og implementering av dette (NQSS), men også oppfølging og utvikling av oppdaterte læreplaner som vil ha fokus i tiden fremover.

I begynnelsen av mai dro Torben Vik (39) til Manila. I løpet av de neste ukene vil han etablere seg med kontor hos MARINA for å kunne jobbe tett på staben der. Torben Vik har de siste årene jobbet ved Sjøfartsdirektoratets underavdeling for fiskefartøy som seniorrådgiver. Han er utdannet jurist og har god erfaring med regelverksarbeid, både fra Sjøfartsdirektoratet og tidligere arbeidsgivere. Han har også hatt prosjektledelse for ifm. ISM implementering for større fiskefartøy og regelverksutvikling knyttet til sikkerhetsstyringssystemer på fartøy som ikke omfattes av ISM, samt nytt regelverk angående konstruksjon, utstyr for fiskefartøy under 15 meter, deriblant kontrollordningen. Kravene til sikkerhetsstyringssystem er i utgangspunktet en maritim tilpasning av den internasjonal anerkjent normen for kvalitetssikringssystemer ISO 9001:2000.

Torben Vik har også vært ansvarlig for oppdatering av den standardiserte avtalen for godkjenning av kontrollforetak og har vært involvert i utforming av det juridiske rammeverket for og konkrete vurderinger rundt tilbaketrekking av slik godkjenning, herunder eventuelle konsekvenser av avvik som ble avdekket gjennom Sjøfartsdirektoratets revisjoner av godkjente foretak. Torben Vik har også vært involvert i praktisk systemrevisjon av norske maritim utdanningsinstitusjoner.

Under prosjektet er Torben Vik knyttet til direktoratets underavdeling for Utdanning, sertifisering og bemanning (USB). Gjennom et nært samarbeid med fagpersoner i avdelingen, legges det til rette for at erfaringer og gode løsninger fra den norske maritime utdanningen kan gi nyttige bidrag når MARINA skal vurdere egne løsninger for en fortsatt EMSA godkjenning.