I et tilfelle der grunnberøring ble meldt til Sjøfartsdirektoratet, fikk et fartøy en uforutsett grunnberøring i et område man anså som sikkert. Fartøyet kom lengre babord under sving enn det hadde gjort tidligere, og berørte bunnen med bulben. Kartet, hvor grunnberøringen skjedde, viste en dybde på 10-20 meters kurve og ingen grunner. Manøveren fartøyet gjennomførte skulle i utgangspunktet ikke by på problemer i henhold til ECDIS-kartet.

I dette tilfellet var det sandbunn og stein på stedet, og noe stein ble sugd gjennom thruster tunnelen og skadet 2 av propellbladene. Årsaken til grunnstøtingen var feil opplysninger i kartet. Feilen ble merket av i kartet på skipets ECDIS system.

Sjøfartsdirektoratet får enkelte ganger inn rapport om ulykker der det opplyses at fartøy har hatt en grunnstøting pga. feil i kart. Vil vi på generelt grunnlag oppfordre næringen til å utvise forsiktighet dersom en planlegger å navigere utenfor de vanligste skipsledene og i områder der det forventes lav klaring til kjøl. Ved tvil bør en søke lokal kunnskap.

Ved hendelser der det er mistanke om feil i kart, er det viktig at dette også rapporteres som rettelse i sjøkart og nautiske publikasjoner til Sjødivisjonen i Kartverket slik at feil og mangler kan rettes opp.