Island Innovator- Direktoratet har fulgt planlegging og bygging av riggen siden 2007. Prosessen har tatt noe tid på grunn av endringer underveis. Derfor er det lærerikt for oss å se det ferdige resultatet, sier underdirektør Åse Waage i Avdeling for flyttbare innretninger i Sjøfartsdirektoratet. Riggen er bygget i Kina, og direktoratet har vært på byggetilsyn ved det kinesiske verftet flere ganger underveis.

Island Innovator er en halvt nedsenkbar borerigg som også har brønnintervensjonskapasitet. Riggen eies av det norske selskapet Marine Accurate Well ASA (Maracc), og operatør av riggen er Island Offshore i Ulsteinvik. Riggen er bygget i Kina, med videre utrusting i Indonesia og ferdigstilling ved Bergen Group Hanøytangen. Odfjell Drilling er driftsselskap for riggen, som skal i oppdrag for den svenske feltoperatøren Lundin så snart arbeidet på Hanøytangen er avsluttet før sommeren.

Om bord i riggen tar plattformsjef Bjørn Gåssand fra Odfjell Drilling seg god tid med å vise delegasjonen fra direktoratet rundt og vise fram finessene. Ingeniørene i delegasjonen kjenner riggen godt fra tegningene. Men direktoratet har også andre avdelinger som har hatt med riggen å gjøre, men ikke nødvendigvis har vært om bord på en oljeplattform tidligere. Avdeling for skipsregistrene har vært involvert i registrering av riggen i Norsk ordinært skipsregister (NOR), og direktoratet har også jurister som jobber med regelverk for flyttbare innretninger.

- Det er viktig og nyttig for de ulike yrkesgruppene i direktoratet å se i praksis det vi har jobbet med i teorien, sier Åse Waage.

  Island Innovator
Island Innovator ruver over kaia på Hanøytangen.
Island Innovator
 Plattformsjef Bjørn Gåssand orienterer underdirektør Åse Waage og delegasjonen.
Island Innovator
 Andreas Otterå, Kjartan Nygaard og Veronica Charlotte Haugan fra Avdeling for flyttbare innretninger på brua.