Blant de forskjellige ulykkestypene, ser vi en tydelig nedgang i antall brannulykker, fra 40 hendelser i 2013 til 22 branntilfeller i 2014.

– Dette er spesielt gledelig, med tanke på at Sjøfartsdirektoratet i 2014 har hatt et ekstra fokus på brann om bord i skip, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen i en kommentar.

Han viser til at inspektørene i fjor hadde en egen sjekkliste for uanmeldte tilsyn der forhold knyttet til brannsikkerhet om bord skulle kontrolleres særskilt. Brann var nemlig en av ulykkestypene som skilte seg negativt ut i 2013, og direktoratet reagerte på at hele tredjeparten av de 40 brannulykkene medførte alvorlig eller totalskadde fartøy. Brann ble derfor valgt som fokusområde i direktoratets risikovurdering for 2014.

– Det er likevel for tidlig å si om det er dette arbeidet har hatt en effekt på ulykkestallene, men vi håper det er tilfelle, sier Akselsen.

LAVESTE SIDEN 80-TALLET
2014 karakteriseres ved en moderat nedgang i antall registrerte ulykker i Sjøfartsdirektoratets ulykkesdatabase. I perioden 2009 til 2013 ble det registrert i gjennomsnitt 510 skips- og personulykker per år. I 2014 var dette tallet falt til 471 ulykker. Dette tilsvarer en nedgang på om lag 7,4 prosent. De 471 ulykkene i fjor fordeler seg med 258 skipsulykker og 213 personulykker, en nedgang fra henholdsvis 278 skipsulykker og 255 personulykker i 2013.

ÅTTE OMKOM
Blant de 471 ulykkene i fjor var det åtte dødsulykker på norskregistrerte skip. Dette er like mange som i 2013. I likhet med tidligere år er det også i 2014 arbeid om bord i fiskefartøy som medfører flest dødsfall – fem av de åtte dødsulykkene skjedde nemlig på fiskefartøy. Alle ulykkene fant sted på fartøy under 15 meter, med besetning på én eller to personer. Støt- og klemskade og fall om bord er fremdeles de hyppigste årsakene til personskader, og står for til sammen hele 156 av skadene. Samtidig viser denne typen hendelser en betydelig nedgang fra 2013, da antallet var oppe i 198. Dernest kommer kuttskader og skader påført ved elektrisitet, brann eller kjemikalier.

GRUNNSTØTER FREMDELES
Grunnstøting topper fremdeles som den hyppigste årsaken til skipsulykker. Hele 102 grunnstøtinger er rapporter inn i 2014, og det er omtrent det samme tallet som de siste seks årene. Det samme gjelder for ulykkestypen kontaktskader, der fartøyer kolliderer med kaier, broer og lignende. I fjor var det 56 slike hendelser, noe som er omtrent på samme nivå som de siste seks årene.

Den tydeligste endringen finner vi på kategorien brann/eksplosjon, der det er en tydelig nedgang fra 40 til 22 de siste to årene. Forurensing og miljøutslipp viser derimot en betydelig økning, fra 16 hendelser i 2013 til 28 i fjor. Skadeomfanget i de forskjellige skipsulykkene varierer mye, fra ingen eller ubetydelig skade til alvorlige skader og forlis. Mens det mellom 2009 og 2011 var i overkant av 50 tilfeller av alvorlige fartøyskader eller forlis i året, har dette tallet falt fra 38 i 2013 til 29 i 2014. Elleve av disse alvorlige ulykkene skyldes grunnstøting.

Antall forlis sank fra 16 i 2013 til 10 i 2014.