I forbindelse med helikopterstans i Nordsjøen har Sjøfartsdirektoratet mottatt flere henvendelser fra operatører og rederier med forespørsel om hvorvidt offshorefartøy kan nyttes til transport av personell mellom installasjoner på norsk sokkel og norske havner.

På bakgrunn av den spesielle situasjonen som har oppstått har Sjøfartsdirektoratet åpnet for fravik fra FOR 1987-06-15-506 om besiktelse for utstedelse av sertifikater til passasjer-, lasteskip og lektere, og om andre besiktelser m.m., jf. § 4. Dette innebærer at det gis anledning til å føre mer enn 12 passasjerer uten at det vil bli krav om sertifisering som passasjerskip i henhold til § 10, forutsatt følgende:

  1. Fartøyet skal være registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR).
  2. Reisen skal foretas mellom installasjon på norsk sokkel og norsk havn.
  3. Totalt antall personer ombord skal ikke overstige det antall som er oppgitt i vedlegget til fartøyets sikkerhetssertifikat for utstyr.
  4. Dersom reisetiden er på 12 timer og derover skal det være tilstrekkelig lugarkapasitet til samtlige personer ombord.
  5. Fartøyets MOB-båt skal til enhver tid være klar til å settes på sjøen.
  6. Alle som inngår i transporten skal ha gyldig sikkerhetskurs.
  7. Prosedyrer ifm. brann og evakuering skal gjennomgås og øvelse skal avholdes før avgang.
  8. Medvirkning fra de berørte arbeidstakere og verneombud skal til en hver tid være ivaretatt.
  9. Det forutsettes at operasjonen er avklart med andre relevante myndigheter, f. eks. Petroleumstilsynet.
  10. Vedrørende overføring av personell mellom installasjon og fartøy, og vice versa, gjelder følgende:
  1. Overføring skal foregå i dagslys og under værforhold der en sikker overførsel kan finne sted.
  2. Sikker-jobbanalyse skal utføres for hver enkelt operasjon, jf. det regelverk Petroleumstilsynet legger til grunn for operatører av felt.
  3. Faste prosedyrer og instrukser for overføring skal være implementert i fartøyets sikkerhetsstyringssystem.
  4. Overføring skal skje med løfteredskap som er sertifisert i henhold til gjeldende regelverk og standarder.  Operasjonen skal i hvert enkelt tilfelle være vurdert og godkjent av plattformsjef og skipets kaptein.
  5. Skipet skal ikke føre dekkslast av noen art under overføringen. Dersom det er løst utstyr på dekk, skal dette sikres forsvarlig før overføringen tar til.
  6. Personell som overføres skal være iført redningsdrakt.

 

Tillatelsen er begrenset inntil helikopteroperasjoner igjen foregår som normalt, dog ikke lengre enn 15. november 2012. Tillatelsen kan trekkes tilbake til enhver tid innenfor nevnte tidsperspektiv.

Kopi av dette brev bes oppbevart ombord.