UNDERVANNSSTØY: Fordi skip krysser landegrenser regelmessig er dette et område som må tas tak i på internasjonalt nivå, ifølge International Maritime Organization (IMO).
Derfor er det utarbeidet retningslinjer for hvordan man kan jobbe for å redusere undervannsstøy (Underwater Radiated Noise, URN):
- Reviderte retningslinjer for reduksjon av undervannsstøy fra kommersiell skipsfart for å adressere ugunstige påvirkninger på livet i havet (MEPC.1/Circ.906).
- Retningslinjer for reduksjon av undervannsstøy i Inuit Nunaat og Arktis (MEPC.1/Circ). 907).
Retningslinjene inneholder blant annet nyttig informasjon om teknisk kunnskap, internasjonale målestandarder og anbefalinger, og eksempler på maler som skal hjelpe redere med å utvikle en plan for håndtering av undervannsstøy. De foreslår også hvordan designere, skipsbyggere og skipsoperatører kan gå fram for å redusere undervannsstøyen fra et gitt skip.
Anbefaler tilpassede håndteringsplaner
IMO har også vedtatt en egen fase for å bygge erfaring, for å opparbeide kunnskap og finne den beste måten å bruke de reviderte retningslinjene på. Denne fasen skal følges opp med en gjennomgang av MEPC 85, for å gjøre eventuelle nødvendige endringer.
Sjøfartsdirektoratet anbefaler at retningslinjene brukes som verktøy for å redusere undervannsstøy. Særlig viktig er det at redere og designere utvikler håndteringsplaner i en tidlig fase av designprosessen. En slik plan bør tilpasses for å møte redernes behov.
18. og 19. september 2023 gjennomførte en ekspertgruppe fra IMO en egen workshop om forholdet mellom energieffektivitet og undervannsstøy.
Annet relevant materiale (engelsk):
- GloNoise Partnership (imo.org)
- Publications - SOUNDS: Status of the Underwater Noise from Shipping - EMSA - European Maritime Safety Agency (europa.eu)