– Det har vært et spennende prosjekt, og det er utrolig kjekt at det nå endelig lanseres, forteller senioringeniør Lars Petter Folkestad og prosjektleder Wouter Kongshavn i Sjøfartsdirektoratet.
![Lars Petter Folkestad.](/contentassets/a73bb7d2b2114f0d8e63f7d5ecfed070/lars_petter_folkestad_sdr2337.jpg)
I kundeportalen «Min side fartøy» finner du nå alle fartøyssertifikat elektronisk tilgjengelig etterhvert som de blitt utstedt på nytt i dette formatet. Folkestad anbefaler at det opprettes en brukerkonto med lesetilgang på en av skipets e-postadresser – en slik konto kan benyttes uten bank ID, og vil være en fordel på ferjer og andre fartøy som rullerer på kapteiner.
Å gå bort fra papirsertifikater til elektroniske fartøyssertifikater med digital signering, har sin fordel i at det er tryggere og enklere å dele med befraktere, havner, flaggforvaltninger, forsikringsselskaper og andre interessenter.
På Min side fartøy kan det lastes ned en sertifisert pdf som er beskyttet mot manipulering og bærer en digital signatur. I tillegg får det et unikt sporingsnummer (UTN) for å sjekke gyldighet og autentisitet.
Så ser vi fram til at nasjonalitetsbevis og continuous synopsis record også følger etter.
![Wouter Kongshavn](/contentassets/e0fcf0d01b8b4d88a04f9cdc6ab67dca/wouterkongshavn.jpg)
Sertifikatene er i samsvar med IMO FAL.5/Circ.39/Rev.2 som er de internasjonale retningslinjene for elektroniske sertifikater.
Gyldigheten og ektheten av dokumentet kan kontrolleres gjennom en elektronisk autentiseringstjeneste som er tilgjengelig via verify.sdir.no ved å skrive inn UTN eller skipets navn eller IMO-nummer.
Dersom du opplever at noe ikke fungerer, kan du kontakte Sjøfartsdirektoratets sentralbord på 52 74 50 00.